Site icon Players

Максим Кріппа: «Коли купував NAVI, це була збиткова організація, яка дотувалася приблизно на $1.5 млн в рік»

Власник NAVI і Maincast Максим Кріппа дав інтерв’ю Forbes Україна. Він розповів, що раніше це була збиткова організація, яка дотувалася приблизно на $1.5 млн в рік, але він відзначив, що зараз це прибутковий бізнес. 

«За останні сім років NAVI входить в топ-5 світових кіберспортивних клубів за кількістю годин перегляду матчів за її участі: за період з 2017 по 2024 рік матчі за участі NAVI згенерували 571 млн годин. Хороша динаміка впливає і на спонсорські контракти. Плюс ми отримуємо частку доходів з турнірних операторів – ESL, BLAST – всюди, де ми присутні.

Коли купував NAVI, це була збиткова організація, яка дотувалася приблизно на $1.5 млн в рік. Мені казали тоді: з цього неможливо зробити бізнес. «NAVI не може стати прибутковою. Те, що ви просите неможливо», – казав мені СЕО клуба Женя Золотарьов, якого я дуже люблю й поважаю. Я відповів: «Женя, в мене немає неприбуткових бізнесів». Вже за рік ми стали прибутковими.»

Кріппа відмітив, що зараз клуб продовжує розширюватися і має в планах «купівлю слоту в одній із найбільш популярних та швидко зростаючих мобільних дисциплін Азії». Що стосується Maincast, то він відзначив, що компанія є прибутковою і «заробляє семизначну цифру чистого прибутку у доларах».

Ще Кріппа повністю заперечує інформацію, що є співвласником онлайн-букмекера і казино GGBet.

«Можливо тому, що GGBet вже багато років є генеральним спонсором NAVI. Слід додати, я ніколи в житті не був саме власником жодного гемблінг-оператора. Дійсно, ми інвестували у гемблінг у свій час, але у 2016 році ці процеси були згорнуті. Стало просто нецікаво, бо цей бізнес не дає можливості досягти великої капіталізації, всесвітнього охоплення. Він всюди сильно зарегульований.

Давайте на чистоту, мені як будь-якому бізнесмену дуже кортіло б сказати, що в моєму портфелі є такий ліцензований міжнародний оператор, як GGBet. Це – кіберспортивний букмекер №1 у світі. Абсолютно українська компанія, яка з початку війни повністю вийшла з російського ринку, зробила заяву буквально на другий чи третій день війни. Саме тому ми й обрали її нашим генеральним партнером.»

Про те, чому купив NAVI 

«Треба знати мене насправді. Вже в останніх класах школи, в університеті я заробляв тим, що збирав ігрові компи, потім прокладав мережі у комп’ютерних клубах. І сам був пекельним геймером: грав у Doom, Warcraft, Starcraft, Half-Life, Counter-Strike. А дорослий бізнес – це намагання здійснити дитячі мрії.

Коли я познайомився з Сашою Кохановським, дізнався, що він продає NAVI. У 2018 році це виглядало чимось доленосним. У кінці 2018 я придбав у нього 100% NAVI, яка на той момент вже була легендарним клубом. Це перша організація, яка виграла перший International по Dota, безліч чемпіонатів світу з CS 1.6 та CS:GO тощо.

У 2018 там працювало 30 людей, зараз – 200. NAVI – це моя справжня пристрасть. Я багато інвестував у клубну інфраструктуру: ми відкрили власний офіс в Києві та два буткемпи в Берліні та Барселоні, де тренуються команди – це все наша власність. NAVI – перша організація в світі, що запустила свою NAVI academy, випускники якої вже прославляють Україну на Tier 1 сцені. Це наш кадровий резерв, який дає змогу заощаджувати на коштовних трансферах. Після початку війни академія дала майже 100% пріоритет гравцям з України.»

Про зміни в NAVI після початку повномасштабної війни в Україні  

«Це був дикий стрес і справжнє жахіття. NAVI на той момент сприймалася в світі, як найбільша СНД кіберспортивна організація. На той час, близько половини гравців були росіяни, адже рф – найбільша країна СНД, де NAVI зокрема скаутила гравців.

Коли почалась війна, ми це обрізали по живому. NAVI пройшла трансформацію: повністю відмовилася від російських гравців, російської мови, перейшли на англійську як в професійній in game комунікації, так і в продакшені контенту. Ми отримали змогу скаутити гравців зі всього світу і взагалі забути про Рашку, стали по-справжньому глобальним клубом.

З 2022 року усі наші ростери, весь контент на YouTube, Twitch, всюди – повністю англомовний. Це дало фантастичні результати. Глобальні спонсорства – це зовсім інші гроші. <…>

Спочатку воно здавалось жахливим. Деякі теоретики вважали, що це відкине NAVI на сім-вісім років. Але команда згуртувалася навколо ідеї, всі розуміли, наскільки важливо зберегти глобальні позиції та продовжувати піднімати трофеї під прапором України. З 2022 року NAVI є амбасадором платформи United 24. Вже у 2024 році ми повернули здобутки.»

Нагадаємо, Максим Кріппа: S.T.A.L.K.E.R. 2 вже приносить прибуток та може отримати серіал від Netflix.

Exit mobile version