Український симрейсер Матвій Літвінов дав інтерв’ю Players. Він розповів про свій шлях в кіберспорті і спорті, а також поєднання кар’єри в симрейсингу та картингу.
Розкажи про себе, твоє захоплення автоспортом і симрейсингом. Звідки воно взагалі пішло?
Мене звати Матвій Літвінов, я знаходжусь в Україні, в Києві. Народився в Києві та захоплююся симрейсингом та в реальності картингом. Це речі, які можна пов'язувати. Часто можна пов'язувати автоспорт, реальний автоспорт і симрейсинг.
В симрейсингу я, можна сказати, офіційно, грубо кажучи, з 21-го року почав виступати на різних змаганнях, з 23-го року вже пішли перші нормальні результати. З картингом так само, десь 21-й рік, я почав стабільно змагатися.
Звідки в тебе з’явилося захоплення автоспортом і симрейсингом? Комп'ютерні ігри, Most Wanted чи Формулу-1 дивився?
Змалечку мене тато привчав до автомобілів, і в цілому до автоспорту. До речі, в Most Wanted теж грав, тому якось змалечку вже полюбляв автомобілі і гонки.
Як тобі вдається поєднувати навчання, спорт, кіберспорт? Наскільки це енергозатратно?
Я більше скажу, я ще працюю, тому поєднувати складно, але нормально. По навчанню я займаюся в дистанційній школі, тому в принципі в мене є багато вільного часу. На роботі я працюю в 7Drive, хто не знає, це комп'ютерний клуб, точніше клуб автосимуляторів, тому я по своїй спеціальності, грубо кажучи, мені це подобається. Там я і тренуюся, там я і можу покататися, а також вдома катаюся.
Що саме тобі дає заняття картингом в симрейсингу і навпаки?
Більше дає заняття в симрейсингу для картингу. Коли я потренуюсь на автосимуляторі, я не знаю як, але воно так працює, що можна реально краще поїхати в реальності.
Навіть не на тому треці, різні карти, різні машини і так далі, але все воно дає. Як воно дає, я не знаю, але я просто сідаю потім на картинг з якоюсь перервою в півроку, але я там, наприклад, на симуляторі катався. Я прямо зразу сідаю і починаю їхати і мені все легше буде, скажімо так.
Якщо ми кажемо про симрейсинг, в якій саме дисципліні ти виступаєш?
Взагалі я виступаю тільки в кільцевих перегонах, і в цілому там різні класи автомобілів, як GT3, так і передньопривідні TCR, так і якісь монокласи. Думав там ще повиступати в ралі, але мало в нас в Україні цих змагань і якось руки не доходили.
А який саме симулятор, iRacing чи щось інше?
Так, iRacing, іноді Assetto Corsa. Про стареньку Assetto Corsa ніхто не забуває, вона ще досі актуальна як симулятор для тренування, і в цілому, а iRacing це вища ліга, тому там проходять всі змагання, і я там виступаю.
Розкажи як ти починав кіберспортивний шлях?
Шлях почався досить легко, я в YouTube побачив анонс якогось змагання, я вже не пам'ятаю якого, захотів спробувати, перейшов за посиланням в описі, там побачив посилання на Discord-канал, там все дізнався як воно відбувається. Потім як зараз пам'ятаю, 21-й рік, пішов подивитися на реальні змагання на Чайці, на Track Day і Time Attack, а там були 7Drive зі своїми автосимуляторами, там вони проводили офлайн змагання, і я спробував в них покататися. Зайняв перше місце, виграв в них сертифікат, дізнався про них ще більше, що вони проводять змагання і так попав в їх змагання і в цілому, можна сказати, що 7Drive мене привів до цього заняття.
Розкажи трохи про свій стандартний день, коли в тебе є тренування з картингу і стандартний день, коли в тебе кіберспортивні тренування. Вони якось відрізняються взагалі?
Відрізняються. Зараз я картингом дуже мало займаюся, але якщо це саме спортивний картинг і, наприклад, якийсь був етап, це минулим літом було, то відрізняються тим, що встаю я о 7 ранку, починаю збиратися, і ми вже їдемо на Чайку. Якщо це, наприклад, якийсь етап в симрейсингу, то встаю десь о 12.00, на розслаблений, я вже там за тиждень потренувався, готовий, тоді трішки розслабленіше, ніж картинг.
Цікавий такий момент по фізпідготовці, бо я сам грав на приставці в Формулу 1, і коли я гонку проїжджаю одну, мені дуже важко, тому що там треба бути в повному фокусі півгодини. Як в тебе з цим?
Я скажу чесно, щоб займатися, щоб підготовлюватися, ні, хоча потрібно, потрібно більше для картингу. Якщо казати про симрейсинг, тут просто вже через роки все само якось стало на свої місця, я якось сам вже витримую проїхати там годину або дві.
А якщо казати про реальний картинг, так. Треба більше займатися спортом, тому що там трішки інше, ніж сидіти в симуляторі.
А якщо ми кажемо про турніри, в яких саме ти береш участь, які стали для тебе пам'ятними?
Загалом в українському симрейсингу у нас небагато турнірів. З основних спільнот, то це 7Drive, KMAMK, slickracing, це такі більш-менш великі.
У всіх них я брав участь. Якщо казати про KMAMK, то вони проводять змагання на взагалі іншому симуляторі, це Assetto Corsa Competizione, мені він не подобається, тому я один раз взяв участь і все, більше не хочу. А якщо казати про slickracing, 7Drive, то вони проводять зараз на iRacing. І основні все одно для мене 7Drive, тому що якось мені все випадає по дням, мені буде зручніше кататися в них і так далі. Тому по факту зараз в цілому 7Drive.
І якщо казати про саме пам'ятний турнір, це напевно Hadeca, це міжнародний етап був десь півроку тому, я не пам'ятаю. Їхали ми на Поршкапах, це моноклас, і були досить цікаві треки, і в цілому це ж коли міжнародний етап, то люди вже не з України, вони досить сильні. На перші місця вже не так легко можна було прорватися, взагалі на подіум. Це було дуже складно, і я не зміг це зробити. Приїжджав десь в топ-20 із 40 або 50 пілотів. Тому це напевно саме пам'ятний такий етап був.
В тебе є в українському ком'юніті протистояння з іншим симрейсером, що цікаво саме його перемогти, бо знаєш, що він тобі завжди дасть бій?
В нас в українському симрейсингу багато є пілотів, з якими дуже цікаво боротися, і часто в нас виникає боротьба напружена. Тому окремих людей я не можу сказати, їх декілька.
Наскільки дорого займатися симрейсингом?
В цілому це може бути як затратно, так і не затратно. Наприклад, можна починати взагалі з самого дешевого керма Logitech G29, чи якогось 27-го, 25-го, вони там всі однакові.
З будь-якого Logitech це буде коштувати купити на OLX щось до 10, навіть можна знайти до 5 тисяч гривень. Його до столу прикрутити, комп'ютер там можна зібрати, я думаю, що за 20 тис. гривень. Я думаю, цього достатньо. Я там не дивився ціни, але я так приблизно прикинув. І, в принципі, підпис iRacing 200 гривень в перший місяць, і наступний місяць 300 гривень. Ну, тому не досить дорого. Там контент по 12-15 доларів, але можна і без нього. Там стандартний контент. Тому ось ціна.
Можна почати десь з 30-40 тисяч, це так вже досить нормально.
Якщо казати про мій сетап, то я його збирав досить довго. Я починав взагалі так само з Logitech, потім потихеньку там зібрав і кокпіт, педалі поміняв, і остання заміна була, це саме база та кермо.
Якщо ми кажемо про світову сцену з симрейсингу, у тебе є там гонщик, на якого ти рівняєшся?
До речі, в симрейсингу такого гонщика немає, і взагалі я не рівняюся на кого. Я просто тренуюсь і рівняюся на те, що можна бути краще, і все.
Я ще знаю, що ти займаєшся тренерством в симрейсингу. В чому тут твоя робота заключається?
Так, досить цікаво про це розповісти, як я взагалі почав тренерство в симрейсингу, тому що я взагалі якось і не планував це робити, це взагалі інша ніша, і я ще там вчусь, і щоб правильно тренувати, треба досить-досить багато пройти.
Якось в 7Drive у нас наш тренер основний Назар Аддаті захворів, і треба було просто замінити його. Мені кажуть: “Ну, зможеш? Ти ж начебто швидкий”. Я такий: ”Окей, спробуєм”.
Перше заняття було складне, друге теж, але на третє вже трішки роздуплився, зрозумів, як це вести. Потім мені почали пропонувати там когось потренувати, ще когось потренувати, і так вийшло, що іноді я когось треную. Але це не на постійній основі.
Що ти там робиш? Якісь рекомендації даєш, точки гальмування показуєш?
Для кожного пілота все індивідуально. В основному ми просто проїдемося, наприклад, якщо це новий трек, ми його завчимо, якраз точки гальмування, точки входу, апекси і так далі, де треба якісь нюанси знати. Потім, наприклад, я покажу, як я проїду, ми подивимося якісь помилки в учня, потім подивимося, як я їду, розбираємо це все і якраз такий загальний етап вже спробуємо проїхатися.Ще можемо проїхатися разом, паровозиком, щоб якраз так запам'ятати краще траєкторію.
Тому, в принципі, варіантів, як вчити багато, і до кожного учня свій підхід.
Більше просто тренерство для покращення своїх навичок. Поки що ще нема таких учнів, які вже їздять гонки, і потім ми розбираємо ці перегони, що там щось не так, або щось так.
Картинг для тебе більше як хобі, чи ти прагнеш там змагатися на більш серйозному рівні?
На жаль, це поки що хобі, тому що на це багато треба грошей, щоб займатися постійно.
Я дуже хочу займатися постійно, я дуже хочу зараз піти в картинг більше, ніж у симрейсинг, тому що для мене це більш цікаво, взагалі реальний автоспорт.
Десь в 21-му році можна сказати, що це було прям постійно, потім війна, потім якось так закрутилося, і якраз таки картинг на другий план відпав. Зараз я почав займатися, буде перша гонка в травні, планую більше бюджету туди вкладати, але це, на жаль, поки що прокатний картинг, це трішки інше, це не спортивний картинг, це все-таки прокатний, хочеться спортивний, але отак-от.
Тобто зараз більший фокус ти хочеш саме на картинг, а симрейсинг відійде на другий план?
Я не скажу, що він прям відійде на другий план, я просто більше буду давати картингу часу і так далі. Пріоритети трішки зміняться, але я не скажу, що симрейсинг відійде на другий план. Він ніколи, напевно, не відійде на другий план, тому що це все одно гарне тренування в будь-якому випадку.
Ти займаєшся симрейсингом, картингом, працюєш, навчаєшся, а який в тебе відпочинок від цього всього? Чим ти перезавантажуєшся?
В цілому, до речі, картинг і симрейсинг – це і є відпочинок від роботи і навчання, але якщо казати відпочинок взагалі від симрейсингу, то я дуже полюбляю авіасимулятори і часто в них літаю. Для мене зараз авіасимулятор як відпочинок. Я просто взяв полетів, наприклад, з Борисполя до Варшави і просто кайфую, дивлячись на небо.
Як проходять змагання з симрейсингу з моральної точки зору, чи є на тебе якийсь тиск? Хвилювання?
Зараз, напевно, хвилювань глобальних нема, тому що чемпіонати, які я зараз їжджу, вони не досить серйозні. І я не скажу, що погано ставлюсь до них, я просто скажу, що не так відповідально, як я ставився раніше. І через це я якраз таки не хвилююся, не нервую перед стартом і так далі, і приїжджаю все одно краще, ніж приїжджав раніше.
Тому я просто якось себе переборов, що не треба хвилюватися, як проїду, так і проїду, а проїжджаю по факту добре.
З досвідом воно стає якось легше, відпускається?
Так, так, так. І якщо казати про хвилювання перед стартом, воно все одно буде. Просто скажу, що хвилювання перед стартом все одно є, і таке хвилювання, позитивне. Тобто це щось перед якимось цікавим моментом. Тому хвилювання перед стартом є, але це нормально. Як тільки старт, все, хвилювання на другий план, треба їхати.
А якщо невдалий фініш, наприклад, коли ти розумів, що можеш краще, буває що щось всередині гризе?
Так, коли я приїхав по своїй ініціативі погано, то за це я себе не б'ю, і я розумію, де помилки були, там може я погано потренувався і так далі. А якщо, наприклад, я приїхав через якусь помилку іншого пілота, наприклад, він мене вибив, то іноді ну прямо мене бісить. Я встаю, думаю, та, блін, ну, навіщо, і прикро буває, що не доїхав повністю через якусь прикру аварію, яка просто могла не статися, тому що якийсь пілот зробив якусь фігню, і все. Тоді прямо реально образливо, а так в цілому вже доїхав, п'ять хвилин, і все, і мені байдуже, я пішов спати. Треба просто відпустити ситуацію, тому що якщо її постійно тримати в голові, то так далеко не підеш.
Що б ти хотів змінити взагалі у цій системі, структурі симрейсингу в Україні? Можливо, більше турнірів, підтримка федерації кіберспорту?
Основне, це щоб була і фінансова підтримка і побільше було змагань. Щоб і на організацію були гроші, і на призи якісь були гроші, а хто їх не хоче ці призи, так сказати.
Хочу уточнити, турніри мають якісь призові фонди, чи більше це просто заради змагання?
Так, мають. Якщо казати про більш серйозні чемпіонати, навіть в 7Drive , у нас є призові, вони просто є, і це гарно, це класно. Хотілося б більше, зрозуміло, всім хотілося б більше. А так, в принципі, в українському симрейсингу знаходяться спонсори, які хочуть підтримати, компанії, які займаються комп'ютерами, і в цілому хочуть підтримати український симрейсинг, вони можуть виділити бюджет.
А так, в цілому, хотілося б більший бюджет.
На завершення, які ти ставиш перед собою цілі в короткостроковій і в довгостроковій перспективі?
Короткострокові цілі, якраз я вже казав, щоб побільше займатися картингом, це якщо в картингу. В симрейсингу зараз якихось цілей нема, тому що якось така більш перерва в чемпіонатах, тому якихось цілей я не можу поставити.
Якщо, довгострокові цілі — потрапити в автоспорт. Я не скажу, що це буде прям Формула, хотілося б більше кузовні якісь чемпіонати, етапи, взагалі класи. Наприклад, якийсь GT3 — це от прям для мене головна ціль.
Тобто ти більше орієнтуєшся на такі кузовні, не Формула-1, де більшість тих, хто займається автоспортом, хоче опинитися?
Так, якось в мене в один момент я хотів в Формулу, прям дуже хотів, але потім я якось себе зловив на думці, що хочеться більше, напевно, кузови якійсь, і мені більше це цікаво. Не знаю чому, у багатьох це Формула, а в мене ось кузовні класи.