Перформанс-коуч NAVI Урсула Климчак дала інтерв'ю редакції Players. Ми поговорили про схожість перформанс-коучінга з класичною спортивною психологією, роботу з різними кіберспортивними дисциплінами, про емоції, B1ad3 і пік форми оновленого ростера NAVI.
Розкажіть трохи більше про перформанс-коучінг. Чи є схожість чи відмінність із класичною спортивною психологією?
Це одне і те саме. Перформанс-коучінг виник зі спорту, тому що в спорті також є спортивні психологи та тренери з продуктивності. Різниця полягає в аспекті продуктивності, тому що ми багато працюємо над тим, щоб згуртувати команду, залишатися продуктивними та зосередженими, а також мати правильну підготовку та розігрів. Усі ці аспекти також впливають на саму гру, саме під час гри.
Крім того, у мене є психологічний бекграунд, тому я роблю і те, і інше одночасно. Тож усе, що є поза грою, впливає на продуктивність гравців. Це можуть бути або конфлікти, або особисті ситуації, відсутність довіри, або просто відсутність достатньої мотивації або вигорання - це речі, які лягають на мої плечі. Як я колись казала раніше, якщо у команди є енергія, це, мабуть від перформанс-коуча.
Як ви потрапили у кіберспорт? Ви цікавилися конкретно Counter-Strike або іншими дисциплінами?
Я починала у League of Legends і вже маю 10 років у кіберспорті. Це сталося через мою пристрасть до ігор, тому що я сама геймер. Я стежила за першими змаганнями League of Legends World. У нас тоді змагалася польська команда. Я дивилася зі своїм партнером і казала: «Дивись, у них немає енергії, вони не довіряють один одному». Потім я написала одному з гравців смс, щоб він подивися на певні речі, і він сказав, що, можливо, я можу їм допомогти. По-троху почалося.
Тоді я працювала у бізнесі, і я також працювала у динамічних командах, які мали великий тиск, я була старшим менеджером у дуже динамічному середовищі. Усі теорії, пов’язані з виснаженням і збереженням продуктивності, були перенесені з однієї дисципліни в іншу. У мене був відповідний досвід, щоб вплинути на цю команду. Це був успішний вплив і з того часу, стільки років у кіберспорті, від однієї команди до іншої, великі проекти. Мені це подобається. У якийсь момент я залишила звичайну офісну роботу, щоб зайнятися улюбленою справою. Це моя пристрасть.
Цікаво, чи легким був перехід від League of Legends до Counter-Strike?
Знаєте, я не дуже занурююся в саму гру. Я розумію гру і критичні моменти. Гра сама по собі допомагає мені зрозуміти, що відчувають гравці, але загалом теорія, що стоїть за почуттями, чи відчувають гравці виснаження, рівень продуктивності, довіри та побудови стосунків – усе залишається незмінним. У якийсь момент розуміння гри допомагає мені розпізнавати правильні місця, які можуть бути небезпечними для гравців або потенційною загрозою.
Наприклад?
Наприклад, коли рахунок 0:3, що відбувається з гравцями, що вони можуть думати і як їх розкрутити в потрібний момент. Наприклад, коли вони повинні дихати або коли вони повинні підготуватися до раундів і візуалізувати, щоб пікнути певні моменти. Мені дуже допомагає розуміння гри та всіх ігор, з якими я працюю. Однак бекграунд важливий, щоб мати відчуття людини. Я думаю, що якщо ви не відчуваєте емоцій і у вас немає високого емоційного інтелекту в моїй ролі, буде важко помітити моменти і розпізнати, коли гравець справді напружений. Гравці можуть сказати вам, що «я в порядку», але тоді мова тіла каже: «Ти справді в порядку»? Це все про загальну картину та досвід. Чим більше ви на роботі, чим більше ви працюєте з людьми, тим більше досвіду ви отримуєте.
Якщо ви бачите зміни в мові тіла, як ви реагуєте і що ви робите з гравцями? Розмовляєте з ними?
Це залежить від моменту. Якщо це буткемп і немає змагального моменту, мій спосіб полягає в тому, щоб вирішити ці проблеми. Якщо це особисті проблеми, ми про це говоримо. Якщо це проблеми, пов’язані з командою, то ми намагаємося вирішити їх як команда, тому що нам потрібно відкрито говорити про команду, нам потрібно будувати довіру та ми повинні радіти один одному, а не конкурувати всередині команди. Якщо це проблеми безпосередньо під час змагань, у нас є перерви, коли я виходжу на вулицю з гравцями.
Іноді, між раундами, якщо у нас коротка прогулянка, я сію зерно: «Слухай, ти пам’ятаєш це, чи мені дуже подобається, коли ти робиш такі речі». Це змушує гравців посміхатися і дає їм змогу не думати про помилки. Досить часто трапляється, що гравці багато думають над помилками, і це руйнівно. Я їм завжду кажу: налаштовуйтеся на те, як ви хочете себе поводити. Якщо ви запитаєте будь-кого з гравців, чого я їх навчила, вони скажуть: ви те, про що думаєте. У певний момент цей зв’язок між тим, як ви ставитеся до себе, що ви думаєте про себе, своїх товаришів по команді та своєю продуктивністю – все це втілюється в грі.
Під час цих перерв, що більше допомагає гравцям і вам? Дихальні вправи?
Ми точно говоримо багато про дихання. Я також навчаю їх підтримувати один одного в грі, тож якщо ми відчуваємо, що гравці плутаються у думках, я переорієнтую їх. Я кажу їм: «Якщо це робить ваш товариш по команді, переконайтеся, що ви знаєте про певні речі, які ми обговорювали, підкресліть конкретні факти тощо». Я працюю, щоб вони стали єдиною єдиною бойовою одиницею в грі. Поза грою досить часто потрібна невелика зміна. Ми тільки починаємо, тому в якийсь момент я дала їм трохи теорії. Ми працювали три тижні разом, це тільки початок. Що мені подобається в цій команді, так це те, що вони як губка. Немає відмови, немає запитань «Ні, мені це не потрібно». Вони все слухають і застосовують. Щоразу, коли я бачу гравців, які готові підтримувати один одного, ось у чому справа.
Чи є у вас часові рамки щодо результатів? З вашого боку чи, можливо, зі сторони менеджмента NAVI?
Зазвичай я це бачу відразу. У той момент, коли ми почали наш буткемп та визначили, що таке команда, що я хочу, щоб команда робила і як вони повинні дивитися один на одного. Це ті моменти, які хлопці бачать і як має бути. Потім, коли вони переживають важкі моменти, вони починають говорити про ці кроки разом. Увесь персонал за межами гри, як-от максимальна продуктивність, тренування концентрації, отримання потрібного рівня дофаміну, покращення концентрації тощо – це те, про що ми навіть говорили сьогодні.
Вони отримали багато знань, але головне — переходити від однієї гри до іншої, від одного воркшопа до іншого, але не втрачати всього, чого вони навчилися по дорозі. Ми сьогодні говорили з Андрієм (B1ad3 - Players), що пік їх форми має бути десь на початку наступного року. У якийсь момент ми повинні побачити максимальний рівень їх здібностей. Побачимо, як підуть справи. Немає визначення, що вони повинні бути найкращими в той конкретний момент, але якщо вони набирають темп і якщо на шляху немає інших перешкод, ми просто бачимо, як вони прагнуть і наполегливо працюють для досягнення успіху, якого хочуть, і вони всі голодні. Це гарна новина.
Ви згадали про B1ad3, ви постійно спілкуєтеся з ним у рамках роботи?
Звичайно, ми все плануємо разом. Він знає їх краще, тому я також запитую його про деякі речі. Особливо з гравцями, з якими він працював і був поруч. Він знає, які критичні моменти, коли вони вимикаються. Це також допомагає мені запобігти деяким моментам. Перформанс-коучінг - це про превентивні заходи. Ви можете порівняти мою роботу з рятувальним жилетом у літаку. Можливо, він вам не знадобиться, але ви повинні знати, як ним користуватися.
Він допомагає мені керувати, але ми також сидимо разом, я питаю його думку про те, що я хочу покращити. Наприклад, коли ми почали буткемп, ми разом спланували список тем, з яких я повинна почати, які потенційні проблеми є зараз і як допомогти Ігорю влитися в команду. Це ті дрібниці, які повільно штовхають гравців вперед. Будь-яке знання потребує практики, і я не можу звалити на них, не дозволивши їм попрактикуватися, тому що вони почнуть забувати те, чого навчилися. Це поєднання спільної роботи, підтримки один одного та посилення повідомлень один одного. Все йде нормально.
Матчі Counter-Strike можуть бути досить нервовими та драматичними. Як ви справляєтесь зі своїми емоціями? Як сильно ви в грі?
Кожен може сказати вам, що я на арені, тому що я дуже експресивна людина і я надзвичайно позитивна, тому я ніколи не здаюся. Коли є хороші раунди, я вболіваю за хлопців, а коли є негативні, я намагаюся з’ясувати, чи є над чим працювати для мене в цьому конкретному раунді. Загалом я дуже енергійна та позитивна людина. Навіть якщо буде програш, я намагаюся підкреслити той факт, що ми тільки вчимося, намагаючись не відмовлятися від жодного пункту. Я просто думаю про те, що ще я можу зробити, щоб дати їм кращі інструменти для наступної гри. Для мене це більше від гри до гри, хоча досить часто деякі гравці мають таке мислення: «О, ми програли, ми недостатньо сильні». Я намагаюся навчити їх не думати так. Це процес. Процес вимагає часу.
Чи можете ви розповісти про свій досвід роботи з іншими командами до NAVI? Чи був це хороший досвід для вас?
Якщо ми говоримо про співпрацю з іншими командами, я завжди прагну знайти себе та свою особистість у цій команді. Я намагаюся зрозуміти команду та динаміку організації, як вони керують персоналом тощо. Я завжди копаю трохи глибше. Я не можу сказати жодних поганих слів про своїх колишніх роботодавців. Очевидно, були хороші і погані часи. Добре розуміти з обох сторін, що є певний напрямок. Коли є різні бачення управління гравцями або того, куди має рухатися команда і так далі, це природний процес. Це нормально мати різні думки, але якщо я відчуваю, що думка занадто далека або ми не маємо збігу в цьому конкретному аспекті, це природний процес, коли люди рухаються далі. Усі команди, з якими я працювала, ми дуже добре розуміли один одного в цих аспектах, і коли я відчувала, що мені потрібні зміни, я просто йшла далі.
Ви нещодавно почали працювати з NAVI. Чи працюєте ви з ростерами в інших дисциплінах?
Я також працюю з ростером у Valorant. Я працюю з хлопцями, вони їдуть до Японії (на момент запису цього інтерв’ю – Players). У нас було кілька зустрічей, але найбільший вплив вони матимуть, коли ми проведемо буткемп у січні. Але ми зустрічаємося з гравцями, паралельно я працюю з тренером. Ми обговорюємо всі потенційні проблеми або те, що відбувається всередині команди. Мені це подобається, тому що я сама люблю Valorant.
Отже, ви фанат різних ігор.
Так, я геймер. Це те, що привело мене в це середовище. Було б дивно не насолоджуватися і не розуміти це. Для мене це робота і захоплення водночас. З усіх ігор мені найкраще подобається Valorant. Я погано граю в CS, тому, ймовірно, навіть не намагаюся присоромити себе граючи. Робота зі складом Valorant для мене є своєрідною енергією. Я вчуся, ось у чому справа.
А як щодо Dota та інших дисциплін у NAVI?
Ні, я за них не відповідаю. Наразі ми хочемо зосередитися на покращенні цих двох ростерів. Якщо ми приведемо їх у ту форму, у яку ми хочемо, тоді ми будемо працювати над іншими моментами. Я лише одна, тому взяти на себе забагато завдань означає не виконати їх у потрібний час. Ми хочемо працювати крок за кроком і подивитися, що принесе майбутнє.
Коли ви приєдналися до складу CS, яка була атмосфера?
Коли я приєдналася до команди, команда не була впевнена, на що вона здатна. Бракувало досвіду того, що їх чекає в майбутньому. Я почала працювати з ними, коли прийшов Ігор (w0nderful - Players). Я познайомилася з Ігорем і всією командою на буткемпі в Барселоні.
Тобто ви не зустрічалися з Сашою?
Ні, я не зустрічала Сашу (s1mple - Players). З того моменту я почала працювати. Я допомогла їм зрозуміти, що ми починаємо новий проект, з новими можливостями та новим баченням. Зробимо це по максимуму. У якийсь момент я не хочу, щоб вони надто зосереджувалися на минулому досвіді, я хочу, щоб вони створили новий досвід, бачення для себе та створили нову особистість і свою особистість у грі прямо зараз. Чесно кажучи, для мене не має значення, яка атмосфера була раніше, тому що як тільки я приєдналася, я принесла нову атмосферу. Я принесла новий фокус. Той факт, що вони зберігають фокус і атмосферу, це для мене перемога.
Чи можна сказати, що з новим ростером в CS2 і вами як перформанс-коучем, NAVI змінює стратегію?
Я вважаю, що NAVI — розумна організація, і вони знають, що потрібно всередині. Я не думаю, що це зміни, я думаю, що це коригування та пошук додаткових інструментів, щоб рухатися вище, швидше та краще. У якийсь момент я думаю, що це розуміння того, що таке динаміка і яка потреба зараз. Я точно згодна з тим, як NAVI дивляться на ростер і як ми шукаємо нові таланти і потрібних людей у потрібний момент. Ми йдемо в правильному напрямку.
NAVI також взяли психолога?
Є Марина, яка також працює з командами CS. Ми не маємо спільної мови, тому що вона говорить українською і не говорить англійською, а я не розмовляю українською. Тому нам трохи важко спілкуватися. Я зустрічала її на багатьох івентах, коли працювала на ENCE, і завжди захоплювалася її роботою. Lізнавшись від Валєрчика (b1t - Players), що вона робила з командою, я пішла у тому ж напрямку. У нас однаковий підхід до командного середовища. Я знаю, що вона чудова, і я дуже рада працювати з нею.
Скільки у вас трофеїв у кіберспорті?
У мене є Даллас (IEM Dallas 2023 - Players). Крім того, крім інших команд, у нас було кілька фіналів і перемог з іншими організаціями. Я вважаю, що найважче було потрапити на світовий фінал League of Legends у 2018 році з Fnatic. Для мене це був досить великий і складний проект. Водночас це було досить складно через динаміку гравців у цій команді. Я працювала у багатьох командах, тому досить часто я розвиваю гравців, покидаю команду, і те, що залишається з гравцями, це оцінка моєї роботи. Той факт, що багато гравців просто пишуть мені повідомлення: «Хей, цей трофей теж трохи твій, дякую, що навчила мене або ми тут дуже сумуємо за тобою». Це речі, які є моїми трофеями, і я з нетерпінням чекаю почути ці повідомлення від цього ростеру, тому, сподіваюся, я також отримаю їх.