Якщо спитати пересічного поціновувача кіберспорту, які Чемпіонати Світу з Кіберспорту він може назвати, що ми почуємо? Скоріш за все, щось на кшталт такого списку, приблизно з такою частотою згадок:
Частота згадок мейджорів з CS2 та The International з Dota 2 зрозуміла – все-таки ми, українці, це покоління ПК-геймерів і ці дві гри є одними з найбільш популярних у нас, та ще й легендарна спадщина Na`Vi завжди перед очима. «Ріяд» також зараз в тренді – серія турнірів від шейхів як раз у самому розпалі, до цього нас активно накачували та прогрівали рекламою, а новини про Саудівську Аравію зараз лунають ледве не з кожної праски.
Також не дивує велика кількість згадок таких вже спочівших у лоні історії турнірів, як WESG, ESWC та ESWC. Все ж таки ці івенти дійсно зробили великий внесок у розвиток, перш за все, національної кіберспортивної сцени. Завдяки їх змагальній системі з національними та регіональними відбірковими турами, на фінали щорічних Чемпіонатів Світу дійсно могли потрапити самі талановиті гравці, навіть «з двору». Тому, зокрема в Україні, до них завжди було багато уваги та вони збирали велику кількість вмотивованих гравців. А ще тоді не було такої кількості інших професійних та комерційних турнірів, тому що WESG, що ESWC, що WCG реально виділялись в медіа-просторі. Як бачите, в цьому списку зараз також фігурує і IESF, бо має подібну ідею та структуру, хоч трохи й просідає на фоні більш іменитих івентів сьогодення.
Далі ми маємо лінійку моно-чемпіонатів світу з різних ігор від їх розробників та видавців – PUBG Mobile, Rocket League, Apex Legends, Overwatch, Mobile Legends і т.п. Десь тут, чесно кажучи, мали б бути і Dota 2 і Counter-Strike, але це вже вплив регіональної популярності. Тобто, якщо б такі самі питання поставити європейській, азійській, американській аудиторії, то розподіл ігор би трохи інакший. Але суть все ж одна та сама.
Тож вертаємося ще раз до таких турнірів, як LoL Worlds та EWC. Чому саме ці два чемпіоната так сильно виділяються у нашій свідомості? Певно, через найбільшу кількість (та якість) згадок: про річні рекорди переглядів LoL Worlds чули, мабуть, навіть ваші батьки та родичі, а величезний призовий фонд та незвична структура Esports World Cup в Ріяді привертає увагу й досить органічним способом. А ще ж є неймовірна купа реклами та піару!
І Riot Games, і Суверенний Фонд Королівства Саудівська Аравія Esports World Cup Foundation добре розуміють як працювати з аудиторією та привертати увагу до своїх продуктів.
Перші роблять це планомірно та ефективно вже не перший рік, мають потужну PR-мережу, а сам турнір – це не просто приклад, а еталон найкращого та найвидовишнішого з усіх кіберспортивних івентів. Професійні гравці LoL – це живі легенди з мільйонами фанатів, а сама культура Ліги Легенд – це лайфстайл тренд та масс-маркет. Що ще треба для успіху?
Саудіти притримуються трохи іншої стратегії: хочеш, щоб про тебе почули – зроби це якнаймога голосно! $60 000 000 призових, 22 ігрові дисципліни, 8 тижнів нон-стоп ігор, Клубний Чемпіонат, реклама у блогерів, гравців, команд, новинних порталах, масс ЗМІ, навіть на Сфері в Лас-Вегасі крутили рекламу EWC. Треба жити в якомусь ханти-мансійську, що б не чути про «Ріяд» - і така стратегія дійсно працює! Звісно, враховуючи ще той факт, что саудити на ринку вже не перший рік: були й благодійні Gamers Without Borders турніри на $5М призових, і прототип EWC - Gamers8, і потужні національні чемпіонати під егідою Saudi Esports Federation.
Ще одне важливе зауваження: більшість усіх Чемпіонатів Світу – це, насамперед клубні професійні змагання. Це така собі Ліга Чемпіонів УЄФА з футболу. Не дивлячись на сучасну присутність IESF World Championship, Global Esports Games та навіть, прости господи, «ігор будущєго», які себе позиціонують як міжнародні турніри збірних – загалом, інтерес до таких кросс-національних змагань наразі дуже малий. То чи зможе змінити такий розклад Кіберспортивна Олімпіада, що відбудеться в Ріяді вже наступного року?
По-перше, давайте чесно відповімо для себе на питання «чого ми чекаємо та чому так цікаво дивитися такі турніри, як LoL Worlds, EWC, CS Majors, Dota 2 The International, IEM Katowice / Cologne?». Крім того, що там змагаються найкращі гравці та команди планети – вони зроблені професіоналами, для професіоналів та з повним розумінням своєї аудиторії та глядачів. Меми про «рор в кабана», «молотов Зевса», стилізація Lanxess Arena в Кельні під «храм кіберспорту» та інше – це все зроблено з любов’ю людьми, які все життя працюють в цій сфері. Тоді чому так не можуть зробити ті ж IESF / GEF?
Попри проблем з фінансуванням, які вони наразі закривають за рахунок розпилювання коштів місцевих муніципалітетів в Бразилії, Румунії та тепер – Саудівської Аравії, інколи викликає подив і керівний склад цих організацій. Вочевидь, 60+ річна людина має багато життєвого та професійного досвіду і може бути першокласним операційним директором, але коли вона на повному серйозі питає, чому в складі арабської команди немає жінок та чи не можна додати трохи азійських і африканських гравців до складу учасників, щоб врахувати «інклюзивність» та зробити картинку для ЗМІ краще – це викликає лише німий подив.
Такі самі проблеми переслідують і Кіберспортивну Олімпіаду. Ще пару років тому Томас Бах впевнено казав, що ці ваші комп’ютерні ігри – це дитячі розваги, і вони не співвідносяться з цінностями Олімпіади. Кілька років тому пан Бах змінив риторику – так ми побачили перший прототип Кіберспортивних Ігор з VR-стрільбою з лука, є-греблею, віртуальними файтингами та комп'ютерними шахами. Тобто, відверто кажучи, повною дичиною, що немає ніякого відношення до реального кіберспорту. На щастя, Азійські Кіберспортивні Ігри були більш притомними через наявність Dota 2, League of Legends, PUBG Mobile та інших звичних та реально популярних ігор.
Тепер Міжнародний Олімпійський Комітет несподівано підписує угоду про співпрацю з олімпійським комітетом Саудівської Аравії. Згідно з цією угодою, тепер Кіберспортивна Олімпіада буде проводитися у Королівстві упродовж аж 12 років – неймовірний термін для кіберспорту, правда. І це все на фоні постійних скандалів та звинувачень у корумпованості самого МОК. Але, звісно, те, що пан Бах та його друзі так вправно змагаються в Чемпіонаті Світу з Перевзування – це все збіг, ніякої власної зацікавленості!
І тут постає найважливіше питання і тема цього матеріалу: «А кому взагалі потрібна Кіберспортивна Олімпіада?». Якщо це будуть «не-насильницькі» ігри на кшталт тих, що ми бачили минулого року – то, вибачте, але навіщо нам дивитися на віртуальний теніс та несправжнє тхеквондо? 300 – 600 людей в піках на цих трансляціях підтверджують мою тезу – насправді, це жахливо як для турніру, в назві якого є слова «Чемпіонат Світу» або «Олімпіада». Якщо це буде якась Dota 2, Mobile Legends, League of Legends або, навіть, о боже страшний мультяшний ШУТЕР Valorant – то навіщо нам дивитися цей турнір, якщо є The International, MLBB M6, LoL Worlds, VCT та навіть EWC з усім цим разом? А ще ж є і IESF та GEF які також вже проводять власні ЧЕМПІОНАТИ СВІТУ з цих ігор!
Як та яким чином Кіберспортивна Олімпіада планує боротися за глядача та взагалі будувати свою комунікацію для кіберспортивних фанів? Чому ми повинні віддавати перевагу саме цьому турніру? Як вона буде вбудована в уже перенасичений графік календарних подій? Чому в цьому турнірі повинні приймати участь професійні кіберспортсмени і відмовлятися від своїх офіційних чемпіонатів? А якщо там не буде про-гравців – то на яких підставах буде формуватися статус турніра та його легітимність, як «Чемпіонату Світу»? Чи буде підтримка аматорського кіберспорту на локальному рівні і як вона тут буде конкурувати з IESF / GEF (хоча, тут буде просто – бо складно конкурувати з тим, чого немає)?
Поки що запитань до Кіберспортивної Олімпіади дуже багато, і саме МОК та представники Саудівської Аравії повинні нам на них відповісти. Бо наразі це ми в першу чергу потрібні Олімпіаді, а не вона – нам. В сучасному світі кожен турнір має довести своє право на існування, тому що Чемпіонати Світу з Кіберспорту – це битва наративів. І поки що Олімпіада цю битву програє з тріском.
Андрій Xeo Яценко
Chief Strategic Partnerships - StarLadder
13 років професійного досвіду в індустрії кіберспорту, включаючи роботу в клубах (NaVi) та турнірних організаторах (ESL, StarLadder). Ділиться своїм досвідом та думками в авторському телеграм каналі «Куточок Троля».