Сергій Таран

Неодноразово геймери під час проходження ігор зтикалися з тим, що поведінка неігрових персонажів була нелогічною і було відчуття, що вони діють надто однотипно, що руйнувало задоволення від гри. Це все відбувалося через поганий ШІ у відеоіграх. Але існує чимало проектів, які мають чудово зроблений штучний інтелект.

ШІ у відеоіграх

За поведінку неігрових персонажів, або Non-Player Character (NPC), відповідає штучний інтелект. Від ШІ залежить, як NPC взаємодіють з гравцем, як вони реагують на його дії і багато чого іншого. Саме тому ШІ у розробці ігор відіграє важливу роль, бо поганий штучний інтелект може повністю зруйнувати задоволення від проходження.

Тому, в цьому матеріалі ми зібрали для вас найкращі ШІ в іграх. Але проєкти розташовані в довільному порядку, без прив’язки до конкретного місця.

Middle-earth: Shadow of Mordor

Для багатьох геймерів саме Middle-earth: Shadow of Mordor має один із найкраще пророблених ШІ. Розробники використали систему Nemesis, завдяки якій тайтл має одних із найкращих NPC-ворогів у проєктах жанру екшн-RPG.

До прикладу, якщо ворог вбиває гравця, то він це запам’ятовує і в наступних битвах може це йому згадувати та насміхатися над ним. Також противники гарно вивчають стиль бою геймера і намагаються знаходити йому протидію. При цьому є відчуття живого світу, коли NPC ведуть своє життя, боряться між собою за владу, а дії гравця мають вплив на події у всесвіті.

F.E.A.R

Шутер First Encounter Assault Recon, або просто F.E.A.R., який студія Monolith Productions випустила у 2005 році теж відзначився гарно зробленим ШІ, особливо для свого часу. Сама гра створена в жанрі шутер від першої особи з елементами survival horror. Сюжет розповідає про засекречений підрозділ Збройних сил США, завданням якого є боротьба з паранормальними загрозами.

ШІ в F.E.A.R. є одним із найкращих за сукупністю різних факторів. Але головне, що відзначають гравці, так це тактичний підхід ворогів до протистояння. Противники командно ведуть бій, часто стараються обходити з різних флангів і затискати гравця. Завдяки цьому гра відчувається більш живою і має фактор непередбачуваності.

Alien: Isolation

Alien: Isolation від Creative Assembly вийшла у 2014 році. Проєкт заснований на культовій серії фільмів «Чужий». Тут чудово проблений ШІ для Чужого, який не діє шаблонно, що додає грі непередбачуваності. Він запам’ятовує поведінку гравця, де він ховається, та починає перевіряти схожі місця. При цьому важко передбачити коли саме з’явиться ворог.

Але гравці відзначають і недолік Alien: Isolation. Якщо обирати високий рівень складності, то Чужий прив'язується до тієї локації, де перебуває гравець, а це перетворює гру в симулятор хованки, що багатьом не подобається.

Серія Halo

Серія відеоігор Halo є однією із культових в історії індустрії. Однією із переваг цих ігор є її штучний інтелект, який розробники намагаються регулярно покращити.

Еволюція ШІ у відеоіграх франшизи Halo почалася з Combat Evolved, яка вийшла у 2001 році. Тоді NPC-вороги дивували геймерів своєю нетиповою поведінкою і командною взаємодією. Розробники додали систему страху і коли гравець убивав лідера загону ворогів, то решта могла почати втікати. Але творці не зупинялися і постійно покращували ШІ, роблячи бої проти них все складнішими.

Half-Life

У 1998 році компанія Valve випустила Half-Life, ця гра залишається в серцях багатьох геймерів завдяки цікавій історії і нетиповому, як на той час геймплею. Союзники не виглядали картонно, а приносили хоч якусь користь при проходженні. Вороги теж не були прямолінійними, а вже використовували різні тактики атаки.

Друга частина Half-Life має ще краще зроблений ШІ. Особливо геймерам запам’ятався Алекс Венс, який допомагав гравцеві з проходженням, а не був декорацією, за що його називають одним із перших розумних NPC-союзників у відеоіграх.

Left 4 Dead

Також ми не можемо не згадати ще один проєкт Valve - Left 4 Dead. Ця гра використовує систему AI Director. Її перевагою стало те, що вона адаптується до ігрових успіхів гравця і може сама підняти складність, якщо проходження дається занадто легко. Також ШІ реагує на невдачі та полегшує тиск на геймера.

Ще відзначається реакція зомбі на влучання, вони по-різному реагують на влучання в різні частини тіла.

Gothic

Штучний інтелект в Gothic для багатьох гравців є зразковим для свого часу і навіть для сьогодення не можна назвати його повністю застарілим. Гра відзначається тим, що NPC мають свій графік дня в залежності від їх ролі у всесвіті. Вони ходять на роботу, відпочивають, відстоюють свою власність, тому не можна просто так заходити до їх будинків.

Ще у грі присутній інститут репутації, тому кожен NPC має свою думку про гравця, що відображається в ставленні. Все це в сукупності робить ігровий процес більш живим і дозволяє сильніше зануритися в гру.

BioShock Infinite

BioShock Infinite, яка вийшла у 2013 році, запам’яталася багатьом цікавим сеттингом та механіками. Але напевно, найкраще розробники реалізували штучний інтелект, особливо для Елізабет. Вона є чудовим напарником про проходженні гри, а головне – вона не заважає гравцеві, що робить її чудовим прикладом використання ШІ в іграх.

Звісно, варто відзначити і ворогів, які не зроблені ідеально, але не можна назвати битви з ними легкими. Тому вам точно варто спробувати цю гру.

Star Wars: Republic Commando

Star Wars: Republic Commando від студії LucasArts поєднує в собі гарний шутер з якісним штучним інтелектом і всесвіт культової франшизи «Зоряних війн». Гра має повний набір проєкта з якісно зробленим ШІ, особливо як на 2005 рік.

Вороги не картонні і гарно взаємодіють, щоб протистояти гравцеві. Але при цьому і союзники не є тягарем, а допомагають в битвах, доволі грамотні на полі бою, що додає відчуття командного протистояння.

Starcraft 2

Для багатьох Starcraft 2 є найскладнішою RTS в історії. Така думка у гравців сформувалася завдяки хорошому ШІ, який вміє адаптуватися до дій гравця і уміло робить контрдії.

Ще одним маркером якості ШІ в Starcraft 2 є те, що на базі гри компанія Google DeepMind займалася вдосконаленням свого штучного інтелекту AlphaStar.

The Last of Us Part II

Ми виділили саме The Last of Us Part II, як гру з одним із найкращих ШІ, але варто відзначити, що в першій частині він теж реалізований якісно. Але вже для Part II він був більш допрацьований.

Вороги стали поводити себе реалістично, в них з’явилися різні тактики бою, що додало фактору несподіванки. При цьому, смерть одного із противників може викликати приступ паніки у іншого і призвести до його втечі.

Також розробники з Naughty Dog допрацювали поведінку союзників. Серед покращень відзначається їх більша ефективність під час бою та покращення їх стелсу, тому вони рідше привертають увагу ворогів.

GTA 5 і Red Dead Redemption 2

Компанія Rockstar відома своїм вмінням робити ігри, які стають успішними по всьому світу і важливу роль тут відіграє те, що ШІ зроблений якісно і можна відчути це занурення. Зараз з останніх їх проєктів виділяються GTA 5 і Red Dead Redemption 2.

Поведінка NPC у Grand Theft Auto 5 непогано наближена до реальної. Мешканці міста по різному реагують на дії гравця, можуть вступати з ним в конфронтації, або навпаки тікати. Також сама їх поведінка не картонна, що створює відчуття реального світу, який живе своїм життям.

Red Dead Redemption 2 теж відзначається тим, що NPC-персонаж не просто доданий для наповнення, а має своє життя і свої справи. Тут важлива репутація головного героя, так як від неї залежить реакція неігрових персонажів на дії гравця і взагалі його появу біля них. Сам гравець має можливість спілкуватися з оточенням, а рішення і дії геймера мають наслідки у довготривалій перспективі.

Але з виходом GTA 6 розробники з Rockstar можуть встановити новий ідеал штучного інтелекту в іграх, а це може повністю змінити індустрію.

S.T.A.L.K.E.R.

Для S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl розробники з української студії GSC Game World створили для гри систему A-Life, яка відповідала за поведінку штучного інтелекту. Для багатьох геймерів у 2007 році це було щось нове, тому що реалістична на той час поведінка NPC посилювала занурення у всесвіт. У гравців складалося відчуття, що Зона живе своїм життя, але їх дії будуть впливати на її розвиток.

В анонсах S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl творці обіцяли ще більш покращену систему A-Life з приставкою 2.0. Але, як це зараз часто буває в AAA-іграх, через певні недопрацювання на релізі вона майже не працювала. Але творці продовжують покращувати гру і ШІ в тому числі, тому проєкт вартий вашої уваги, особливо через його атмосферу.

Kingdom Come: Deliverance II

Kingdom Come: Deliverance II, напевно, краща гра серед всіх, що вийшли на початку 2025 року. Тут гравець має повне занурення в ігровий процес, не останню роль тут грає і ШІ.

Вчинки гравця впливають на його репутацію, і як наслідок може змінюватися ставлення NPC до нього. Так в одному селищі гравцеві краще не з’являтися, бо місцеві можуть арештувати за його дії, а в іншому його поважають і раді йому. Але, звісно для багатьох механіка бою залишається незрозумілою, що може вибивати з повноцінного занурення.

Ця стаття вийшла за підтримки Lorgar — міжнародного бренду ігрових аксесуарів для геймерів та стрімерів, покликаних вивести ваш ігровий досвід на новий рівень. Місія бренду — надати кожному геймеру живі та захоплюючі емоції від гри на високоякісних пристроях, натхненних запитами найкращих геймерів. 

Lorgar успішно вийшов на ринок у 2022 році. Продуктове портфоліо включає товари для вибагливих геймерів, стримерів та контент-кріейторів. Ознайомитись з асортиментом можна за посиланнями: lorgar.ua.  

Бренд Lorgar належить ASBISc Enterprises Plc., одному з провідних дистриб’юторів ІТ-продуктів на ринках EMEA. 

Теми:
Підписуйтеся на наш Telegram та Twitter, щоб бути в курсі останніх новин зі світу ігр і кіберспорту!

Останні новини

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Players —  це сучасне медіа про український та світовий кіберспорт. Про ігри, гравців та для гравців. 

Зроблено в Києві з ❤️
Для новин, колонок та подкастів — news@players.com.ua
Реклама та робота з партнерами — adv@players.com.ua

Сергій Таран (Головний Редактор) — sergey@players.com.ua
Баришева Ірина (Видавець) — iryna@players.com.ua
Антон Мазай (Видавець та Технічний Директор) — anton@players.com.ua
© 2021-2025 Players. При використанні матеріалів сайту обов'язковою умовою є наявність гіперпосилання на сторінку розташування вихідної статті із зазначенням видання Players.