Зараз багатокористувацькі ігри є невід'ємною частиною відеоігорової індустрії. Сам жанр пройшов величезний шлях еволюції від перших текстових пригод до масштабних онлайн-баталій. Тому в цьому матеріалі ми згадаємо про розвиток багатокористувацьких ігор.
Для початку пропонуємо розібратися, що таке багатокористувацькі ігри. Якщо пояснювати це простою мовою, то багатокористувацькі ігри дають можливість в них грати одночасно двом і більше гравцям. Геймери можуть взаємодіяти, змагатися чи співпрацювати в реальному часі.
В самі багатокористувацькі ігри гравці можуть грати онлайн, знаходячись в себе вдома. Раніше це було складно через поганий розвиток технологій, тому гравці мали використовувати один пристрій або грати через локальну мережу (LAN). З розвитком технологій та всесвітньої мережі Інтернету з'явилася можливість грати онлайн, що стало поштовхом у розвитку жанру.
Якщо ви ставите перед собою питання «коли почалися мультиплеєрні ігри?», то цим роком можна назвати 1962 рік. Саме тоді Стів Рассел та інші програмісти Массачусетського технологічного інституту (MIT) створили Spacewar! – це перша багатокористувацька гра. Цей проєкт працював на комп’ютері PDP-1 і використовував векторний монітор як дисплей. Ігровий процес базувався на тому, що гравці повинні були керувати космічними кораблями та боротися один проти одного, уникаючи гравітації зірки в центрі екрана.
Якщо говорити про перші локальні ігри для мультиплеєра на ПК у реальному часі, то це були Empire (військова стратегія), Spasim (ранній шутер від першої особи) і Airfight (авіасимулятор). Вони були створені на мережевій комп’ютерній платформі PLATO. У ці ігри могли одночасно грати кілька гравців через комп’ютерну мережу, що було революційним для початку 1970-х років.
Першою комерційною багатокористувацькою грою називають MUD1 (Multi-User Dungeon), створену Роєм Трубшоу та Річардом Бартлом в Університеті Ессекса у 1978 році. Цей проєкт являв собою текстову онлайн-гру, і вважається, що він поклав фундамент для зародження жанру MMORPG. Основою для гри стала Adventure — однокористувацька текстова пригода, заснована на всесвіті Dungeons & Dragons.
Якщо говорити про розвиток багатокористувацьких ігор, то звісно треба згадати Maze War, яка з’явилася у 1973 році. Вона була справжнім шутером від першої особи, який дозволяв двом гравцям полювати один на одного та вести напружені битви. Цікавим фактом про гру є те, що її розробили в NASA.
Ще однією видатною розробницею є Даніель Бантен Беррі, раніше відома як Дан Бантен, яка розпочала свою кар'єру в ігровій індустрії з Wheeler Dealers (1978). Пізніше вона стала дизайнеркою культової стратегії M.U.L.E. (1983), однієї з перших ігор, випущених Electronic Arts.
У 1980-х роках зростання популярності ігрових консолей спонукало компанії-розробників відеоігор створювати більше кооперативних ігор. Це призвело до випуску Super Mario Bros. і Golden Axe. Інші популярні ігри того часу включали Gauntlet (1985) і Quartet (1986), які дозволяли чотирьом гравцям грати одночасно.
Звісно тут варто відзначити і легендарний Doom, який студія id Software випустила у 1993 році і зробила величезний прорив у геймерській індустрії. Якщо Maze War дозволяла грати через мережеве з’єднання двом гравцям, то в Doom була можливість грати чотирьом гравцями через локальну мережу (LAN), як у кооперативному, так і в змагальному режимах.
Саме завдяки Doom у геймерському ком’юніті стали популярними такі слова:
Всі вони є актуальними для індустрії і досі їх активно використовують гравці.
Великий поштовх у розвитку багатокористувацьких ігор дало покращення мережі Інтернету і технологій загалом. Приблизно з середини 90-х років багатокористувацькі ігри почали використовувати онлайн-сервіси та платформи для організації матчів. Також з’явилися форуми, де збиралися гравці, обмінювалися досвідом і просто спілкувалися між собою.
Першою важливою онлайн-багатокористувацькою грою стала Ultima Online, яка з’явилася у 1997 році. Її розробила студія Origin Systems, вона була в жанрі MMORPG і базувалася на всесвіті серії рольових ігор Ultima. Гра давала можливість великій кількості гравців одночасно знаходитися у величезному фантазійному світі. Геймери могли створювати своїх персонажів, досліджувати території, битися та робити багато чого іншого. Проєкт став прикладом для майбутніх ігор в жанрі MMORPG.
Звісно тут ми не можемо не згадати про шутер від першої особи Quake, який студія id Software випустила у 1996 році. Ця гра стала однією із перших, по якій проводилися кіберспортивні турніри і вона залишила великий слід в історії індустрії.
Але зараз ми поговоримо про доповнення до неї під назвою QuakeWorld. Це оновлення впровадило технології клієнтського передбачення та інтерполяції, які зменшували вплив мережевих затримок і робили геймплей плавнішим та чутливішим. Гра підтримувала сервери, на яких могли грати до 32 гравців, які могли вийти та зайти в будь-який момент гри. Також проєкт сприяв розвитку користувацьких мап, різних модифікацій і іншого контенту, створеного самими гравцями.
Звісно, ми не можемо забути про Counter-Strike, який спочатку з’явився як модифікація для Half-Life, але швидко перетворився на самостійну гру. Серія зробила вагомий внесок в розвиток жанру онлайн-шутерів. Також франшиза стала одним із ключових локомотивів розвитку кіберспорту, а змагання з Counter-Strike продовжуються на сьогоднішній день і є одними із найпопулярніших в світі.
Ще не варто забувати, що історія онлайн ігор без World of Warcraft і Lineage II неможлива, вони стали еталонами для розвитку жанру MMORPG і велика кількість геймерів тих часів провела величезну кількість годин в них. Проєкти мали великий відкритий світ, PvE- та PvP-контент, систему кланів та альянсів. Багато сучасних MMORPG запозичили в них механіки та ідеї.
Перемістившись більш до сьогодення, важливо згадати про PlayerUnknown’s Battlegrounds, або як вона більш відома у світі – PUBG. Ця гра стала важливим фактором у розвитку жанру Battle Royale і їй досі належить найбільший піковий онлайн на платформі Steam.
Гра дала можливість 100-ні гравців змагатися за виживання на великій мапі. Також вона запровадила систему луту та спорядження, яка дозволяє гравцям шукати зброю, броню та ресурси, що додає тактичного геймплею. Ще проєкт зробив великий вплив на стримінг і дав велику популярність для таких контент-мейкерів як Shroud та DrDisRespect.
Звісно, успіх PUBG запустив тенденцію для геймкомпаній на створення ігор в жанрі «королівської битви», але їм потрібні були свої «фішки». Наприклад, в Fortnite інтегрували будівництво, Apex Legends долали різних персонажів зі своїми особливими навичками, а розробники Warzone запровадили механіку Ґулагу та можливість повторного повернення в матч.
Останні роки багатокористувацькі ігри переживають серйозний спад в своїй популярності. Чимало з нових проєктів не можуть утримати аудиторію і швидко втрачають свою популярність, а деякі і взагалі не можуть її здобути.
Тут прикладом є Concord, яка вийшла 23 серпня 2024 року, а закрили її 6 вересня через те, що гра не виправдала очікування. За інформацією інсайдерів, було продано приблизно 25 тис. копій гри. При цьому в останні дні онлайн Concord у Steam не перевищував 700 гравців, хоча проєкт створювався біля восьми років.
Зараз основні багатокористувацькі ігри це CS2, Fortnite, Call of Duty: Warzone, Apex Legends, League of Legends, Dota 2, VALORANT. З недавніх релізів успішними можна назвати Helldivers 2 і Marvel Rivals. Але розробникам цих ігор також доводиться адаптуватися до нових реалій і намагатися утримати онлайн.
Спад популярності багатокористувацьких ігрор можна пояснити перенасиченням ринку, особливо в жанрі шутерів і Battle Royale, через що творцям важко запропонувати геймерам щось нове. Ще негативно впливає наявність агерссивної монетизації, додавання донатів, лутбоксів, платних бойових перепусток, що дозволяє іншим гравцям швидко прокачатися, а це ламає баланс гри.
Тож зараз багатокористувацькі ігри переживають свій не кращий час, але це не означає, що жанр зникне. Ті проєкти, які зможуть адаптуватися до нових реалій і запропонувати щось свіже, мають шанс на успіх.
Ця стаття вийшла за підтримки Lorgar — міжнародного бренду ігрових аксесуарів для геймерів та стрімерів, покликаних вивести ваш ігровий досвід на новий рівень. Місія бренду — надати кожному геймеру живі та захоплюючі емоції від гри на високоякісних пристроях, натхненних запитами найкращих геймерів.
Lorgar успішно вийшов на ринок у 2022 році. Продуктове портфоліо включає товари для вибагливих геймерів, стримерів та контент-кріейторів. Ознайомитись з асортиментом можна за посиланнями: lorgar.ua.
Бренд Lorgar належить ASBISc Enterprises Plc., одному з провідних дистриб’юторів ІТ-продуктів на ринках EMEA.