Олексій Харченко

Головний редактор Players Олексій Харченко взяв велике інтерв’ю у менеджера та за сумісництвом аналітика Monte Айдина KrizzeN Турлибєкова. Це перше українськомовне інтерв’ю Айдина! 

В розмові ми обговорили аспекти роботи аналітика, виступ Monte на BLAST.tv Paris Major 2023 та плани клубу на майбутнє.

Як ти опинився в Monte? Ти відразу починав як менеджер, чи спочатку починав як аналітик?

Вова Woro2k десь в серпні 2022 року подзвонив мені і запропонував приєднатися до команди, бо це був новий стак і він хотів, щоб я був аналітиком та менеджером. Але спочатку не було тренера і я намагався допомогти гравцям. Взагалі, мені було важко як тренеру, дуже важко. Я не міг дати те, що від мене було потрібно. Так що я просто робив аналітику і виконував менеджерські зобов’язання. Тож, якби не Woro2K, то мене не було б тут.

Ти довго думав коли отримав пропозицію від Woro2k? 

Та ні, для мене це було дуже цікаво. 

Чому? 

Тому що в команді завжди цікаво і я знав Woro2K. Я знав, що він буде не Tier-3, Tier-10/15 гравцем. І я знав, що рано чи пізно ця команда буде грати дуже добре. 

Коли тебе Woro2K кликав в команду, він казав які цілі ставить перед собою Monte?

Та ні, тоді вони збирали команду і запропонували приєднатися. На той час все було на початку. Коли я прийшов був joel, REDSTAR, DemQQ, BOROS та Woro2K. 

BOROS тоді в запасі був?

Ні, тоді він грав. 

Наскільки складно працювати з англомовним складом, чи немає проблем з комунікацією? Чому я питаю, бо наприклад, у тих же NAVI зараз є політика, коли використовується одна мова у всьому і вони не будуть брати англомовного гравця, бо це змінить комунікацію. Як у вас?

Тоді важко було зробити якісь українськомовний склад, тому варіантів було небагато. Єдиний варіант був — англомовний ростер. 

Чи були взагалі проблеми з комунікацією? 

Взагалі ні. Всі хлопці знають англійську мову. Мабуть є проблеми, коли сидить 10 українців і BOROS. Тоді так, але це коли ми десь їмо, а під час гри все ок. 

BOROS мені казав, що він знає деякі слова, і погані і хороші, але він мову ще не вчить. 

Так, знає. 

Розкажи поки про свій день, коли ти займаєшся аналітикою: скільки часу на це витрачаєш, як в цілому аналізуєш суперника?

Це залежить від часу гри. Це залежить від суперника та турніру. Дуже багато факторів. Давай візьмемо, наприклад, цей мейджор. В нас були ігри зранку об 11:00, а ми дізнавалися команду з якою будемо грати десь об 11 вечора. Я сідаю, дивлюся ігри, качаю демки, ми з хлопцями домовляємось, що будемо пікати, що будемо банити і десь 4-5 карт залишається. Я просто качаю демки, дивлюся, на це йде приблизно від 5 до 7 годин. 

Виходить ти цілу ніч сидиш та вивчаєш суперника, бо у вас зранку гра?

Так. І потім я відправляю аналітику гравцям, і це дивиться тренер Ламич.

Дає коментарі зі своєї сторони?

Так, від аналітики ми робимо план на гру. Йому це допомагає. 

Я правильно розумію, що план на гру є у кожного гравця в залежності від позиції та мапи?

Залежить від супротивника, бо якщо я бачу, щось таке, що треба сказати, що треба зробити гравцю наприклад, на А на Mirage, то я йому кажу і він це робить. І Ламич теж допомагає, каже туди 100% ми не пушимо і все. 

Скільки демок треба глянути, щоб проаналізувати суперника? 

3-4, іноді 5. Все залежить від того з ким грали суперники, коли вони грали, дуже багато факторів. 

Виходить так, що ви вийшли на мейджор і ти не готувався до всього пулу суперників, ти готувався тільки умовно вночі? І чи знав ти, як до цього грав GamerLegion?

Ні, я не дивився всіх суперників, але у мене був час і я подивився всі ігри GamerLegion. Ми були плюс-мінус готові до того, що вони будуть робити. 

Ви знали які карти вони буть пікати?

Так, звісно. 

А як проходить процес визначення мапи?

Ну от ти бачиш в GamerLegion, наприклад, 13 Overpass і з них 12 вони виграли. Також ти бачиш, що вони пікали до цього і ми самі знаємо, що вони дуже добре грають цю мапу. 

Повертаючись до аналітики. Ти сказав про вінрейти - наскільки вінрейти мап на HLTV є впливовими і допомагають зрозуміти сильні мапи противника? 

Це допомагає, але коли ми граємо наприклад рофлотуріки. Так, зараз ми грали не з тір мільйон, тому що постійно ми граємо з тими ж Apex, у нас з ними дуже багато офіціалок було, тіж 9INE. GamerLegion не були, але було дуже багато можливостей з ними зіграти. 

Ми грали майже зі всіма. Але, наприклад, коли ти граєш відкриту кваліфікацію і тобі зараховується цей матч, це плюс в статистику. Є південно-американські команди, наприклад, Fluxo, paiN і вони останні три місяці грали тільки з Південною Америкою, тобто там 100% вінрейт і ти не знаєш з ким вони грали, бо ти не знаєш ці команди. Це не рахується. 

Як тоді бути, кол ви граєте з умовним Fluxo? Можливо ти використовуєш якісь інші ресурси?

Та ні, ми грали з ними Overpass і я пам’ятаю, що дивився тільки Overpass, і тільки Mirage. Тому що Mirage вони грали тоді з paiN і були готові. Ти дивишся, що вони банили на цьому мейджорі, ти дивишся що вони до цього грали в онлайні проти Південної Америки і якось все складається. 

Бували такі ситуації, що ти дивишся, що команда постійно обирає Mirage, а потім бере взагалі іншу мапу, щоб заплутати суперника? 

Я навіть не пам’ятаю таких моментів. Ми завжди готові до більшості мап. 

Які зараз найсильніші мапи у Monte?

Anubis, Mirage.

Ancient? 

Можливо. Також за цей мейджор ми дуже сильно підтянули Nuke. Ще у нас непоганий Overpass. Так ми на ньому програли GamerLegion, але ця мапа у нас не слабка. До речі, Vertigo ми теж підтягнули. Ми грали з Fnatic, які дуже добре грають цю мапу. І зараз є тільки одна команда, яка може виграти у всіх на Vertigo — 9INE. У них був 100% вінрейт, можливо 95% і вони просто всіх виграли.

Повертаючись до мейджору, ти вже аналізував, чому ви програли свій пік в матчі з GamerLegion?

Так, я плюс-мінус розумію. GamerLegion це та команда, яка вміє грати на LAN. Вони і на минулому мейджорі дуже добре грали. Вони, якщо я не помиляюсь зіграли 2-1 в швейцарці в Легендах. Зараз вони зробили максимум.

Як би ти оцінив гру iM та Keoz?

iM — відкриття року, а Keoz просто стабільний гравець. 

На другій мапі ви програли майже так, як ви виграли у NAVI — 16:3, чи думав, що буде такий рахунок? 

Я очікував кращої гри від нас. Ми дійшли до плей-оф, ми перемогли Fnatic, не дуже погана команда, FURIA - також не дуже погана команда. NAVI ми просто знищили. Я очікував більшого, але ми ні разу не грали з GamerLegion. Ми грали праки, коли не було офіційних матчів на мейджорі і все одно таке відчуття, що збився темп гри. 

Ти маєш на увазі, що ваші гравці трошки повільніше грали?

Ні, треба було просто трохи більше пограти в ті дні, коли не було матчів. 

Ти кажеш про те, що не вистачило практики? 

Можливо.  

Ви поставили рекорд серед команд за кількістю зіграних мап до мейджору. Наскільки складно було гравцям тримати такий темп перед початком великого турніру?

До нас прийшов Вітя, у нас був слабкий мап-пул. Ми грали добре Mirage, потім з’явився Anubis і нам треба було грати багато. І зараз я на це дивлюся так, що якщо б ми не грали дуже багато ігор, ми б не дійшли до чвертьфіналу.

Але при цьому ти кажеш, що трохи не вистачило практики до гри проти GamerLegion, так?

Так, ну можливо треба було грати не один день праки, а два. Можливо треба було трошки більше. Взагалі хлопці втомилися, можливо через це ми зробили на день більше вихідний. Зараз ніхто нікого не винить. 

Після мейджору ти будеш розбирати цей матч?

Ні, я теж втомився. (сміється) 

Як команда сприйняла те, що Ламича не було на мейджорі, наскільки не вистачило досвідченого тренера за спиною в матчах?

Хлопці без нього дуже добре зіграли, але могли зіграти краще. Можливо, в якійсь із ігор на мейджорі могли зіграти краще, якби був Ламич. 

Коли Monte тільки починали, наскільки важко було отримувати інвайти від організаторів Tier-2 та Tier-3 турнірів? Тому що, наскільки я пам’ятаю, Ламич в Твіттері писав, що для отримання інвайту треба мати якісь зв'язки з організаторами. Чи було це важко для Monte?

Зв'язки звісно грають якусь роль. Коли ми тільки починали, у нас був один інвайт від CCT, потім вони перестали нас кликати і ми багато грали відкриті кваліфікації. Їх тяжко було грати бо у нас один гравець був з однієї частини Європи, один з іншої. 

Через час?

Ні. Припустимо є якийсь CCT, у нас 5 гравців з 4 країн і тоді ми не відносились до жодного регіону за поділом організаторів.

Цікавий момент. Зараз, виходячи з того, що більшість складу з України то ви відноситесь до певного регіону?

Так, але там були якісь правила, типу у вас 2 гравці із Східної Європи, тому ви можете грати Східну Європу. Але ми не отримуємо інвайти на Південну Європу CCT, немає шансів там грати, бо інвайтів немає і ми можемо грати тільки Східну Європу. 

Також є Elisa, вони перший час нас не кликали. Було багато турнірних операторів, які нас не запрошували. Але коли прийшов Вітя sdy — понеслось. 

З приводу приходу sdy. Як це трапилось? Ви бачите, що є суперперспективний український гравець, незважаючи, на його вік, як казали в NAVI. В нього закінчився контракт з командою, ви відразу зрозуміли, що треба його брати? 

Так. Вова з ним спілкувався і деякий час йшли перемовини, про контракт і просто Віті треба було відпочити тиждень-два, і все. Це відбулося дуже швидко, я б сказав.  

Організація і сам Віктор задоволені як зараз розвивається Monte?

Так. Був початок цього сезону і ми брали для цілі топ-16 чи топ-24 мейджору, ми брали стабільний топ-20 HLTV і все. Ми просто хотіли грати стабільно. 

Monte брали sdy для досвіду і щоб він став капітаном? На якій ролі його бачили в команді?

Як капітана ми його не брали, але ми знали, що в нього дуже багато досвіду і він зможе допомагати Вові. І коли він прийшов, так і відбулося, він допомагав багато і зараз став капітаном. Але для нього це не дуже важко, як він мені каже, в команді майже всі можуть щось запропонувати в грі. Звісно, він дає багато колів, і в мід-таймінгах, і спочатку. Але і Вова, і DemQQ, kRaSnaL можуть щось заколити.  

Ти казав, що вашою задачею було топ-20 HLTV, і ти також мені раніше казав, що якщо Monte після мейджору закріпиться в топ-10, то інвайти на наступні турніри вищого рівня будуть не такими проблематичними.

Я дуже на це сподіваюсь. Зараз вже буде CS2, перші LAN на CS2 будуть рандомні. Це нова гра, як ми тоді говорили, мало часу щоб перейти, тому будь-яка команда може виграти. Буде наприклад Кельн, чи щось таке на CS2, або EPL, де перемогти може хто завгодно. 

Тобто вам ще не озвучували ні турніри, ні дати переходу на CS2?

Ні.

Також з команди тільки у sdy є доступ до CS2?

У нього і у мене. Зараз фінал мейджору, я думаю, що може бути таке, що Valve зараз щось скажуть (Players - ні). 

Як ти думаєш, чи не варто трошки перенести запуск CS2, бо у команд немає достатнього часу на перехід та адаптацію?

Я думаю, що вони дадуть якийсь час. Наприклад, коли тільки вийшов анонс CS2, я думав що це буде серпень, бо вони CS:GO випустили в серпні.

Можливо так і буде.

Можливо, але це буде не дуже розумно. Бо є плеєрсбрейк, є один місяць. Наприклад цей сезон закінчиться 12 червня і зараз одразу випустити CS2 буде добре. Команди зможуть відпочити тиждень або два, і буде два тижні щоб підготувати щось. 

Чи достатньо місяця для переходу та підготовки?

Це швидко, але цього, можливо, буде достатньо. Тільки треба буде дуже багато працювати, ще більше ніж зараз. 

Ми можемо сказати, що після переходу на CS2 рейтинг HLTV може змінитися?

Так, це може бути. Я не буду здивований, якщо це відбудеться. 

Ви перевиконали свій план на цей мейджор, бо хлопці мені казали, що потрапляння в топ-8 круто для гравців та організації, як ти думаєш?

Для організації це дуже добре. Коли ми спілкувалися з CEO, він не очікував такого, тому що команда нова і він розумно підходить до розвитку команди. Наприклад, для нього топ-24 було добре, бо ми потрохи розвиваємось. Він очікував наступний мейджор на рівні топ-16. Зараз ми зайшли в топ-8 і це дуже висока планка. Наприклад, люди з B8 Esports, люди з інших українських організацій писали “Хлопці, ви дуже багато зробили, ви молодці та поставили високу планку”.  

Чи може це психологічно давити на гравців, бо ви високо піднялись і падати може бути боляче, чи готові гравці тримати цю планку? Я не кажу, що так буде з Monte, але в теорії відбутися може все, що завгодно. 

Я думаю, що все одно ми будемо багато грати в онлайні. Ми наприклад програємо якійсь Tier-3 команді, я думаю, буде не добре.

Хейт полетить?

Та ні, я розумію, що наші фани добре ставляться, люблять Monte і підтримують. Я не думаю, що буде якийсь такий хейт, але щось буде. Нам треба більше ланів, більше досвіду і тоді все буде добре. 

Але з точки зору гравців, як ти думаєш, вони психологічно готові до такої планки?

Так, звісно. За Вову і Вітю не буду казати, але DemQQ, kRaSnaL і BOROS виявилися готовими до цього мейджора. У них немає жодного стресу, взагалі. Можливо на aрені і був, бо хлопці вперше грають при 10-12 тисячах вболівальників, але коли ми грали в BLAST-Arena, тоді не було взагалі стресу. 

Тепер ви будете намагатися грати більше офлайн турнірів, щоб вийти на новий рівень і не було стресу при грі з вболівальниками? 

Так, звісно. Я думаю, що нам будуть прилітати якісь інвайти до закритих кваліфікацій. Я просто сподіваюсь, що ми щось отримаємо, бо ми потрапили до топ-8 мейджору. Хоча б до play-in стадії. 

Зараз війна в Україні, в світі криза, висока інфляція, є багато кіберспортивних організацій які переживають не найкращі часи. Наприклад Faze скоротили ще 40% співробітників, у Heroic були проблеми, вони шукали фінансування. С точки зору Monte, коли ви спілкувалися з CEO, чи ставив він вам якісь цілі з точки зору окупності інвестицій?

Є призові, які забирає організація, з'являються спонсори. Наприклад, стікери.

До речі, чи є якісь приблизні цифри, скільки команда отримає зі стікерів? 

Я не знаю, бо я не займаюсь цим.  

Чому питаю, бо є інформація, що приблизно $150 тисяч на команду може заробити стікер, але в залежності від стадії, до якої дійшла команда на мейджорі.

Я не знаю, чесно. 

Я так розумію, що CEO клубу задоволений ситуацією, але поки що Monte дотаційні?

Думаю, що так, але я точно не знаю, бо не володію цією інформацією.

Чи є аналітик або менеджер на CS-сцені, на якого ти рівняєшся і він тобі подобається? 

Я починав з Сай, аналітик з AVANGAR. Я працював ще з декількома аналітиками, але для мене була проблема, адже тоді я не знав як сприймати інформацію, яку вони мені давали. Зараз я розумію, що можу щось сказати гравцю і він просто не сприйме інформацію коректно, щоб це принесло користь. Це проблема і я буду над цим працювати, можливо з тренером, щоб покращити цей аспект.

Я знаю, що ти вчиш українську мову. Скажи, чому ти вирішив вчити мову і як би ти оцінив свій прогрес? 

Я вчу тому що, я жив шість років в Україні, в Києві, і в мене дружина українка. Коли ми дивимось фільми, серіали, YouTube, то дивимось тільки українською. Я намагаюсь читати Вікіпедію, новини тільки українською. Для мене це корисно. І вчу я ще тому що, думаю, що буду жити в Україні після перемоги, та і під час війни можливо, але у дружини великий стрес через постійні обстріли.

Тому ви вирішили поки не повертатися в Україну?

Так, коли почалась війна ми переїхали в Європу з дружиною і її подругою. Ми з подругою переконали мою дружину повернутися на два місяці минулого літа до України. Потім ми хотіли одружитися, але в Україні я не міг цього зробити, бо потрібні деякі документи і це все буде дуже довго робитися, а також мені потрібно було їхати в Казахстан по іншому питанню. Тому ми поїхали в Казахстан і дружина сказала, що назад ми не поїдемо і ми залишилися там на півроку.

В Астані чи Алмати?

Астані.

Ти взагалі звідки?

Я народився в Караганді і жив все життя в Астані. 

Сакральне питання для всіх казахів - Астана чи Алмати?

Алмати, але в Астані в мене все життя, всі родичі та друзі. Якщо просто поїхати кудись, то Алмати, а якщо побачитися з друзями то Астана, звісно. І я в Алмати не був десь років п’ять.  

Підписуйтеся на наш Telegram та Twitter, щоб бути в курсі останніх новин зі світу ігр і кіберспорту!

Останні новини

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Players —  це сучасне медіа про український та світовий кіберспорт. Про ігри, гравців та для гравців. 

Зроблено в Києві з ❤️
Для новин, колонок та подкастів — news@players.com.ua
Реклама та робота з партнерами — adv@players.com.ua

Антон Мазай (Видавець та Технічний Директор) — anton@players.com.ua
Олексій Харченко (Видавець та Головний Редактор) — alex@players.com.ua
Сергій Таран (Автор) — sergey@players.com.ua
© 2021-2024 Players. При використанні матеріалів сайту обов'язковою умовою є наявність гіперпосилання на сторінку розташування вихідної статті із зазначенням видання Players.