Олексій Харченко

Редакція Players взяла велике інтерв’ю у українського тренера в дисципліні Valorant Івана Johnta Шевцова. Розмова була доволі довгою та цікавою, тому зробіть собі кави чи чаю, щоб час проходив більш приємно.

Ми поговорили про перспективи Valorant в Україні, роботу з японською командою та багато чого іншого. Також є відео версія інтерв'ю.

Як давно ти працюєш з FENNEL, як виникла можливість працювати з командою із Азії?

Наприкінці січня минулого року написав один із тренерів FENNEL, який тоді займався складом і сказав: “у нас є бачення, ми хочемо створити щось особливе для японської сцени, схоже на Astralis по CS:GO, тільки по Valorant в Японії”.

У них були різни склади, різні тренери, вони решафлили, але вони шукали підходи і розуміли, що хочуть більш чітке та свідоме, хочуть долучити європейський досвід. Я не знаю як саме вони вийшли саме на мене. Але ми поспілкувались і я зрозумів, що людина спостерігала за CS:GO, спостерігала за різними речами. Бачила мене, може деякі мої інтерв'ю, також ця людина, якийсь час навчалась в Польщі і добре володіє англійською і також бачила, що я працював в FunPlus Phoenix з ANGE1, у нас була класна історія. 

У мене тоді був такий період, коли я більше року шукав можливість потрапити в схожий проект. У мене було багато оферів, від різних клубів.

Це кінець 2021 року?

Так, і навіть починаючи з осені, коли я перестав працювати з Heretics. Була інформація, що я вільний від контракту, мені писали деякі європейські клуби. Але я уже такий, так би мовити, не молодий тренер, досвідчений в якихось моментах. Мені не хочеться просто йти кудись, де буде якась тусовка гравців. 

Зараз велика проблема кіберспорту в менеджменті клубів, де людей найняли з інших сфер, може когось взяли із друзів, ми це бачимо по CS:GO і Valorant. Багато з них хочуть бути друзями з гравцями, вони хочуть бути популярними, вони хочуть будувати свій імідж. В свою чергу клуби ще не вміють будувати правильну структуру спортивної роботи.

Може вже років 5, поки займаюсь кіберспортом, я постійно намагаюсь знаходити якісь знання в спорті. Я багато читав та аналізував футбол, спілкувався, потім перейшов на баскетбол. 

Я розумію, що майбутнє кіберспорту - це навчитися правильним процесам в команді, в структурі клубу, щоб вони були ефективні в різних напрямках. Не коли гравець - це просто чувак який сьогодні класно грає, завтра не дуже, а післязавтра знову непогано, а коли гравець - це актив клубу, над яким клуб працює, щоб він був задоволений, вмів бути стабільним, вмів поєднуватися з іншими гравцями. Це поки мало хто розуміє. Я десь пітора роки намагався знайти місце, де готові це робити. У мене була така можливість в Heretics, але там трошки вийшло не так, як планували. 

Коли я йшов до них їм все подобалося, але може внутрішньої волі якось у них не вистачило. Вони більше почали думати як догодити гравцям, а коли ти так думаєш, то завжди гравці не те, що вони погані, просто вони дивляться на ситуацію через свою призму - я хочу заробляти, бути популярним і тд. Але вони не розуміють, що за цим стоїть, їх завжди треба навчати щось робити трошечки те, що вони не хочуть робити.

Наприклад?

Наприклад, робота з дисципліною, робота з тим, щоб розуміти які фактори можуть впливати на те, чому ти сьогодні крутий, а завтра ні. Як зробити так, щоб твої звички будували твій мінімум, щоб твій мінімум він був таким: ти можеш грати свою найкращу форму 100%, а найгіршу 20%, а як зробити щоб твій мінімум був 80%. А за цим стоїть і харчування, і те як ти спиш, і те як ти вмієш контролювати своє інформаційне середовище і не відволікатися.

Психологія?

Так, психологія, бо в важливий день ти маєш знати: зараз сьома вечора і я маю бути готовий, ну хоча б на 80%. А коли гравець думає як він виглядає на вебку, тому що це перший матч де він буде виглядати на вебку, - це неправильно, з цим треба працювати. 

Коли у гравців починається такий період, коли вони отримують певний соціальний статус, і починають заробляти, а в Valorant це відбувається іноді досить швидко, вони швидко ловлять собі певний рівень такого его, який треба вгамовувати, а їм це не подобається. Важливо щоб менеджмент був на стороні тренерського штабу і казав: "чуваки, ми довіряємо, робимо так". 

Коли в якийсь момент гравець приходить і каже менеджменту, що мені не подобається, менеджмент не має шукати опцій щоб бути друзями з гравцем. Треба поставити чіткі межі, і от цього наприклад в Heretics не було. Так вийшло, що FENNEL сподобався мій підхід -  певний план на велику дистанцію. 

Якщо ви хочете побудувати щось серйозне, то моє бачення таке - ми маємо будувати все спочатку. Ми працюємо над складом, ми підбираємо правильних людей, ми будуємо внутрішні процеси і системи які будуть навчати нас, мати той мінімум і збудувати той фундамент, на якому ми потім будемо прогресувати, а не нас буде шатати на гойдалках від настрою, нестабільності, від зміни гравців. 

З FENNEL так і вийшло, хоча коли я з ними почав працювати, був склад, у них через два тижні кваліфікації, це був початок сезону і вже не можна було нічого міняти.

Ми намагалися точково щось покращити, але колектив був такий, де, деякі гравці грали один з одним вже довго, мікроконфлікти збереглись і потім з часом виплили. Ми там зробили міні-решафл, але коли сезон був провалений, це було очікувано. Після цього ми вже зробили повний решафл, підбирали гравців і слідували тим принципам, які ми проговорювали. Менеджмент вірить в цю ідею і ми спілкуємось. 

В Японії є своя штука, вони розуміють, що треба працювати, щоб закласти щось в основу. Може в них така культура роботи, культура нації, вони розуміють, що треба працювати, треба давати час і відпрацьовувати свою майстерність.

Скажи будь ласка, а ми можемо сказати, що в принципі проблема відсутності комплексного підходу і проблеми менеджменту, це проблеми взагалі світового кіберспорту, всіх дисциплін?

Сто відсотків. Я постійно слідкую за сценою CS:GO, бо розумію її і намагаюсь, коли є якась інформація, коли хтось із менеджменту або якісь капітани, тренери, гравці дають якесь інтерв'ю, слухати, дивитися, щоб розуміти, як вони відчувають деякі моменти. 

Взяти, наприклад, зріз в п'ять років G2 і FaZe. Величезні бюджети, величезні клуби, але тільки нещодавно Фейзи прийшли до якоїсь стабільності, а G2 лихорадить вже купу років, неважливо які великі у них імена грають - це тому що вони не будували культуру роботу в клубі. 

Вона у них така медійна від ocelote пішла, і вони на цьому ставлять акцент. А саме культуру роботи і правильных цінностей, від якої можна будувати якусь філософію роботи клубу, такого немає. 

Якщо подивитися на кейси зі спорту, то ти розумієш, що тут народ будує свою філософію і свої цінності, загартовує гравців під цей формат, а ці процеси ідуть роками. Тому у них є якийсь топ рівень і вони завжди на ньому грають. В кіберспорті такого мало, всі хочуть бути на хайпі, кожен менеджер хоче зробити максимально гучне підписання і зібрати соціальні бали. А потім це все розвалиться через два місяці, тому що немає хімії в команді, але на це вже пофіг.

Ти назвав G2 і FaZe, а що ти скажеш щодо NAVI і їх підходу до менеджменту?

Коли вони почали всю цю історію з B1ad3, коли його долучили до будування академії і після цього він став головним тренером, ось тоді у них все пішло правильно. До цього там була така двіжуха навколо персоналій, нічого не будувалось. 

А от саме коли вони почали працювати з психологом, збудували академію, на її основі вже з'явився тренерский штаб, який працює з командою, Аміран, вони взяли потім Краша, Ігоря, гравця який грав у середніх командах Tier 2/3 з України і не тільки. 

Тоді вони змогли побудувати певну філософію і структуру, яка їх зараз тримає, при тому, що у них є проблеми. Все ж таки у NAVI є складности з гравцями, в сенсі нашого часу. Плюс s1mple така людина, що з ним завжди непросто, він може бути як найкращим фактором команди, так в якийсь момент він може бути найгіршим і думаю, що всі глядачі іноді бачили, коли команда грає і щось не йде, то body language в команді такий, що це дає такий.

У певному сенсі це особливий командний дух, під який треба адаптуватися, бо не всі гравці можуть грати під таким певним, постійним впливом і тиском. Наприклад в тому, що в тебе є суперсильний гравець, який може бути в будь який момент незадоволений і ти маєш через це пройти і показати себе круто, попри те, що все не ідеально.

Як ти думаєш, виходячи з цього вайбу NAVI, тому вони не взяли в основний склад sdy?

Не знаю, мені здається, що там проблема була не в sdy. Проблема була в тому що, важко побудувати гру, різко змінити капітана. electroNic сильний гравець, але якщо дивитися на ситуацію без інших факторів, національності і всього такого, то у склада з boombl4, був певний баланс персоналій.

Коли щось не виходило і міг з'являтися негатив, то boombl4 міг трохи нейтралізувати ці моменти, перевести в якийсь більш-менш позитив і тримати баланс настрою, атмосфери не внизу, а хоча б посередині. Таким чином вони в важких моментах виходили вгору, через свій скіл.

Якщо подивитись на останній склад з sdy у Віктора була інша роль. Плюс в мене склалось враження, що його роль в команді була тимчасової. Мені здається, що всі відчували, що він тут наче тимчасово і мені здається це була дуже неправильна психологічно-медійна стратегія. А саме, коли твій гравець відчуває, що він зайшов в гості, а не є частиною вашого клубу, не є частиною родини.

Важко зробити так, щоб ця людина була впливовою частиною атмосфери, тому що умовно ти приходиш в компанію, компанія має свій вайб і ти не можеш це змінити.  Мало у кого є такі персональні здібності, щоб це зробити, плюс Віктор, він спокійний і  сфокусований на собі гравець, а не експресивний, в якомусь сенсі. 

Саме такий підбір персоналій їм завадив показати ті результати, які у них були до цього. Тут справа не у грі, а саме у вайбі команди, бо коли вони почали плисти по грі, коли почало щось не виходити, то вони не відчували, що вони можуть бути єдиним механізмом, тої команди, яка може типу за рахунок своєї сили переїхати інших. 

Проблема в тому, що NAVI замінили Віктора досить молодим гравцем. Виникає питання, чи є ризонною ця заміна, можливо треба було пошукати когось не з академії?

Не знаю, важко сказати, бо я не слідкую за гравцями академії. Мені здається, що коли вони вирішили брати sdy, краще було не робити electroNic капітаном, а взяти, інвестувати в розвиток кепа як Фіра. Коли вони будували академію, а B1ad3 навчав гравців, він передав якусь певну філософію гри через інших тренерів, яки працювали з академкою і це правильна система. 

Якщо говорити про спорт, всі знають FC Barcelona, коли вони показували свою супер гру, багато років. Ти іноді дивишся, виходять якісь ноунейми і не змінують гру, вони є частиною тієї машини, бо вони через себе пропустили цю філософію гри, вони її розуміють. Так, вони може не такі скілові як інші зірки, але вони не змінюють гру, бо вони є її частиною. Це правильна система, коли академія будує філософію, яка переходить в новий склад і все працює гармонійно і інші клуби хочуть собі взяти частинку цього, коли вони хантять гравців. 

В принципі, академія у NAVI це дуже крутий кейс, ми бачимо в NiP пішов headtr1ck, вони продали m0NESY, це було дуже круто. Мені здається, що в моменті з Фіром, вони якось не сильно повірили в нього, але він такий хлопець з непоганим стержнем і він міг взяти це на себе, якби гравці дали йому певну довіру. 

Вони пішли в іншому напрямку. Мені важко сказати як ця заміна спрацює, бо я боюсь, що заміна sdy проблему не вирішить. Проблем була не в цьому, sdy не провалював матчі, десь був норм, десь не норм, йому треба було адаптуватись. Подивимось, напевно вони розуміють краще ніж я.

Якщо говорити про sdy, на минулому тижні з'явилась інформація, що він тренується з Monte. Чи є в теме якісь інсайди з цього приводу? 

Ні. Я тільки бачив, що він на HLTV грав якийсь матч. Я думаю, що такий варіант можливий. Monte непогана команда, у них дуже непогані гравці, я не знаю які інші опції у нього. 

Насправді, він може піти в будь яку з команд IKLA, Monte і B8. Гравець, з таким балансом досвіду та молодості може дуже багато дати поза сервером. 

Мені здається, це було б дуже класно для однієї з команд. Якщо дивитись на кейс Gambit (які зараз Cloud9), коли вони взяли більш досвідченого HObbit, то вони почали грати краще, бо він дав той заряд необхідної впевненості і досвіду. Коли команда молода і розвивається, гравець з досвідом може допомогти перестрибнути деякі процеси і дати той бонус, коли є шанс вистрілити і покращити свій рівень, перейти на новий.

Повертаючись до FENNEL, як працюється з японською командою? Тому що є деякі труднощі: розрив в часі, ментальна різниця, про яку ти вже говорив. 

Цікаво. В принципі у мене не мало досвіду щодо роботи з іншими національностями та іншими культурами. З японцями працюється прикольно, у них по часу +7 від нашого. Я починаю іноді о 7 ранку, іноді о 8 ранку, прокидаюсь за годину до цього. За останні роки два я почав більше працювати над графіком і для мене прокидатися рано це ок, це легко. 

Виходить так, що я зранку прокидаюсь, працюю з ними десь до другої, третьої, четвертої в залежності від завантаження, плюс іноді додатково з тренерами або з гравцями. Десь о п'ятій я вільний для інших проектів, або чогось поза цим. 

Що до комунікації і моєї позиції. Моя позиція - головний тренер, в мене є помічник і стратегічний тренер. Вони обидва добре розуміють англійську, помічник добре перекладає англійську, ми з ним легко говоримо, а стратегічний тренер він говорить так собі, але розуміє те що я кажу. В принципі, коли нам потрібно поспілкуватись один на один, то ми заходимо на спеціальний сайт, де людина пише японською на той половині екрана, а на іншій мені демонструють англійський переклад. 

Коли у нас командні сесії, то завжди є помічник, який перекладає і додатково у нас ще є дівчина менеджер, яка також перекладач коли це потрібно. Вона перекладе все, що потрібно, вона розуміється на грі, сама грає, стрімить і ігрову термінологію їй перекласти - це не проблема.    

А японську ти не вчиш?

Ні, поки що я знаю кілька слів. Можу вивчити кілька фраз, щоб в якийсь момент сказати, а вони такі "нічого собі". Для них це приємно, це такий мікро-психологічний ефект. 

Коли я щось пояснюю гравцям, коли це відбувається по грі, я можу одночасно малювати на мапі, на сервері і пояснювати англійською. Я навчився пояснювати досить простими словами і вони це здебільшого розуміють. При тому, що один гравець взагалі добре говорить і розуміє англійську, а один гравець добре розуміє, але говорить слабенько. 

Які основні цілі команди, плани на майбутнє? 

В Valorant є топова ліга, яка називається International Leagues, де є клуби-партнери Riot Games, по 10 з регіону, з трьох регіоніва: Америка, Европа, Азія. Ми були в шорт-листі, але з Японії вони вирішили взяти два клуба, а не три і цього разу нас не взяли. 

Це означає, що ми маємо грати другу лігу, яка називається Challengers. В цьому році, якщо ми її виграємо від азіатського регіону, можемо потрапити в International лігу, на наступний рік. Це така перша ціль, конкуренція там буде дика, але немає нічого неможливого. 

Ціль мінімум - побудувати конкурентну команду, яка буде стабільна в японському та азіатському регіоні. Ціль максимум - вийти в наступний рік в International лігу. Зозуміло, всі хочуть вийти, всі розуміють, що це головна ціль, але я кажу що не все дається відразу. 

Ми будуємо те, що буде мати непоганий відсоток успіху у цьому році, на наступний він подвоюється, потім ще подвоюється. Умовно, з кожним роком щось залишиться і буде певна основа. Це буде давати і фан-базу клубу, народ буде бачити, що ми будуємо щось особливе, плюс у менеджмента дуже правильне розуміння розвитку саме клубу як молодіжного двіжу, бо в кіберспорті не так багато хто це робить. 

Тобто робота з широкою аудиторією, з молоддю?

Так. В кіберспорті менеджмент має розуміти, що вони не мають будувати команди відштовхуючись від результатів, вони мають будувати молодіжний двіж, те що буде цікавити людей. 

Частина цього це кіберспортивні команди, частина - інфлюенсери, частина - стрімери, це певна молодіжна культура, яка будується, яка зацікавлює. Коли більше людей на це дивиться, більше переглядів, більше спонсорів, воно розвивається.

Наприклад, наш клуб FENNEL це розуміє, активно розвиваються, виходить купа колекцій мерчу, вони колабляться з хіп-хоп артистами Японії, роблять невеликі івенти, у них постійний двіж. Це частина будування культури і філософії клубу, який буде мати свою айдентику. Те як ми граємо - не означає, як грає наша команда - це велика глобальна штука, айдентика клубу, коли люди думають "о, нам це подобається, будемо слідкувати, купляти мерч, вболівати, отримувати емоції". 

Це те, що має робити сучасний кіберспортивний клуб. Більш-менш така історія у Heretics, у них величезна іспанська аудиторія. Більш-менш таке роблять американці FaZe і 100 Thieves. В Європі Vitality починають це робити останніми роками, в Швеції можливо NiP таке роблять, Fnatic зараз в Британії щось схоже роблять. 

Важливо, щоб клуб розумів як це робити, як заробляти гроші навколо цього. Ми маємо все поєднувати, щоб наші гравці також відчували це, розуміли, ми маємо будувати культуру, яка передається на всіх рівнях.       

Якою була реакція FENNEL на початок повномасштабної війни в Україні, чи допомагали вони якось, можливо донатами, або якось по-іншому?

Вони цікавились. Для них це все ж таки далеко і трошки незрозуміло. Вони цікавились як там у мене. Так вийшло, що у них прописані правила, коли ти починаєш десь працювати, наприклад, з першого числа місяця, зарплату ти отримуєш через один місяць, у кінці. 

Я з ними почав працювати на початку лютого і мав отримати першу зарплату в кінці березня. Але я кажу "народ почалась війна, треба щось робити, давайте якось швидше, бо я не знаю, що буде завтра", вони такі "ок, без проблем, на тобі ще трошки авансу". 

Вони досить лояльно підійшли до ситуації, хоча у всіх правилах і з того, що я читав по діловій етиці, все жорстко. В ЯпоніЇ люблять робити все по правилах, максимально чітко, хоча тут вони вийшли за правила. До донатів не дійшло, але вони постійно у мене питають про ситуацію. Наприклад, я кажу "є проблеми, сьогодні давайте підлаштуємо графік”, або "давайте зберемось в інший час, бо в мене важлива волонтерка", вони йдуть на поступки і адаптуються, за це їм респект.

Ти торкнувся цікавої теми. Нещодавно був HLTV Award Show 2022 і s1mple виголосив свою промову. Як ти взагалі думаєш, виходячи з ситуації яка є в Україні, як кіберспортивні команди клуби повинні реагувати, повинні допомагати, яким чином?

Що мають робити клуби? Це важливе питання і велика проблема. Нажаль, еличезна частина світу не розуміє того, що світ в якому ми живемо, не живе в мирі. Ми просто всі живемо, п'ємо каву, користуємось гаджетами, є YouTube, є купа варіантів для того, щоб провести час. 

Нам здається, що все супер, але в світі більш 20 активних війн і світ з цим нічого не робить. Всім ок і поки не бахне поряд, це людину не стосується - це неправильно. Я думаю, що війна в Україні це демонструє. При цьому, багато людей не розуміє цього, і багато для кого це десь далеко, хоча насправді є умовне світове зло, яке щось планує. Ти наче думаєш, це якась нереальна фігня, а тут ти розумієш, ось інформаційна кампанія, ось розхитування ситуації. Зло існує, ми просто не розуміли, що ми живемо в стані війни, а не в стані миру. 

Як має розуміти це світ і що мають пробити кіберспортивні організації? Вони мають це збагнути. Кіберспорт, як частина людства, просто має зробити щось, щоб зло не прогресувало. В цій ситуації потрібно дати всім зрозуміти, що ті, хто представляє агресора не мають представляти це на турнірах, навіть не змушуючи щось гравці. 

Я розумію, що серед гравців, які представляють росію, напевно, можуть бути непогані люди, які мають свої враження від ситуації. Я припускаю цей момент, попри всі складності я не хочу опускатись до певного сприйняття, коли там всі якісь потвори, я думаю, що це не так. Але організатори турнірів, кіберспортивні клуби мають казати "відбувається такая ситуація і під такими прапорами і символами твориться зло, ми не маємо показувати що це ок і не толерувати, у нас на турнірах не має це бути". Хай команди грають, гравці грають без прапорів, без спонсорів. 

Ти про 1xbet?

Так, спонсори у яких є це коріння, хай вони не будуть частиною кіберспорту. Статистика демонструє, що зло може просто купити, просто закидати все грошами і потім відбілити себе, а це неправильно. Це міг би бути шанс, тільки якби NAVI дали цей поштовх. 

Чому NAVI? Тому що це єдиний, великий, сильний, клуб зі світовою популярністю, який міг би сказати "народ, ало, пора прокидатись, відбувається війна, ми вам допомагаємо зрозуміти на чиїй стороні, на стороні добра або зла?". На жаль, цього не відбувається. Я не можу сказати причини, бо я не володію тою інформацією якою володіють вони, і я не на їх місці, але моя думка така.

Все ж таки, не захищаючи NAVI, треба сказати, що вони донатять, вони є частиною UNITED24. В принципі, промова s1mple викликала цікаву реакцію в ком'юніті, багато позитиву, але багато людей думають, що цього недостатньо і потрібно ще більше і більше. Але є нюанс, що нам завжди хочеться від медійних людей більше, але незавжди так виходить.

Я думаю, певна проблема NAVI як клубу в тому що, можливо у них є свої моменти і зв'язки, які на них впливають. Я розумію, багато чого впливає: відносини з партнерами, спонсорами, з організаторами турнірів, гравцями, багато багато всього. Але саме супер чіткої, антиросійської і антиагресорської позиції від них немає

Це шкодить їм і в тому числі, що російські гравці які в них є, до них можуть бути питання. Якби NAVI були більш сильні в своїй антиросійській позиції, ми би бачили, що найвідоміші люди NAVI мають чітку, зрозумілу позицію. Не в форматі "нєт войнє, я за мир", а чітку - це добро, а це зло. 

Давайте якось контрити зло, допомагати добру і тоді, ті люди, які є в клубі, які навіть до цього представляли росію, будуть асоціюватись з цією позицією, а не з певною політкоректністі. Коли petr1k питає "коли я почую від electroNic або Perfecto чіткі заяви", відповідь - ніколи. Можна зрозуміти чому. Я можу припустити, що у них там є ситуації зі своїми сім'ями, і логічно, що вони, як будь яка людина думає про це. 

electroNic в кейсі з відео, де він каже, що гравця треба забанити за гасло “Слава Україні”, як і багато іншої молоді не розумів під цим нічого і просто був під певним впливом. Я впевнений, що він не якийсь там українофоб. Просто у них ситуація така, що вони не можуть вийти та щось чітко сказати, але якби клуб зробив це за них, то вони б асоціювалися якраз з позицією клуба. 

Я слухав промову s1mple, але для мене дії після промови набагато важливіші, промова була непогана. Після цього вийшла фотографія, де s1mple усміхається разом з гравцями Cloud9. Я побачив це за кілька годин до інтерв'ю і ще знаходжусь під цими емоціями. 

Як можливо не розуміти, що навіть якщо хтось із гравців Cloud9, росіян, є найкращими людьми із людей або це найкращі друзі, які врятували тебе колись від смерті, зараз з ними все одно не можна фотографуватися. 

Тільки, що на сцені вони виходили від прапором країни, яка вбиває українців, і фотографуватися після цього з ними усміхаючись, для мене це шок, велике нерозуміння і велике розчарування. 

Мені дуже сильно хочеться поважати, бачити наших спортсменів і кіберспортсменів гідними представниками України в світі. Мені хочеться їх хвалити, мені хочеться ними захоплюватися, але часто буває так, що люди трошки не в контексті. Коли вони не в Україні, не читають наші новини, не спілкуються, вони не відчувають наших емоцій. Це виливається в такі мікрокейси, де люди разом з росіянами усміхаються на фото і тобі в голові це просто не вкладається.

Існує така теза, що Україна зараз набуває свою незалежність, а в українського народу з’являється ідентичність. Враховуючи ситуація в кіберспорті, де Україна, Росія і інші пост-радянські країни були частиною СНД, чи можемо ми казати, що кіберспорт зараз, в тому числі і в Україні, проходить через самоідентичність, включаючи NAVI? 

Я думаю так і є. Я в це вірю. Я бачив, як кіберспорт народжувався із нічого, я бачив як наші команди створювали тренди в екс-СНД кіберспорті. Я бачив як наші клуби і організації навчали весь кіберспорт в СНД, як наших людей перекуповували за російські гроші. Тоді ми всі не розуміли, що це погано. Ми були частиною цього і будували не свою айдентику, а спільну СНД-айдентику. Ми були дурні, ми цього не розуміли. Зараз той час, коли це народжується. 

В якомусь сенсі мені подобається цей процес. Мені хочеться, що б він був ще більше, тому що коли закінчеться війна і приберуть військовий стан, який накладає певні обмеження на діяльність компаній і створення кіберспортивних турнірів, нас чекає непогане зростання. В цей час у нас навіть проходять LAN-турніри по Valorant. Це просто дивовижно. 

Як давно ти почав цікавитися і професійно займатися Valorant? Чому саме Valorant? 

Це була середина 2020 року, Covid рік. В мене тоді був проект в CS:GO, де для хорватської організації CR4ZY я зібрав український склад і ми мали дуже серйозні плани на розвиток. Ідея була така, що я як досвідчений тренер, збираю молодіжний склад, працюємо над ним місяць в режимі активних буткемпів і робимо проект по типу Gambit Youngsters. 

Все йшло непогано, ми підписали контракт, поїхали, але Covid сильно вдарив по світу у березні. Ми працювали онлайн, організація нас підтримувала, але інвестор скоротив витрати на кіберспорт. Стало повільніше і ваще працювати. 

Тоді ще було перенасичення турнірами, з’явилися турніри 9to5, було дуже багато матчів і почали з’являтися чутки, що на цих турнірах грають 322 матчі. Тоді я почав втрачати віру в те, що сцена в CS:GO нормальна. На мене тоді посипалося стільки інформації, а мої гравці десь постійно підсвідомо думали, що проти них грають команди з хаками. Це впливало на їх мотивацію. 

До цього було немало моментів, коли анонс супер-важливих кваліфікацій відбувався за тиждень до їх початку. Тобто, нам треба було відмінити купу домовленностей, у когось  щось не виходило. Все це накопичилося і я почав втрачати мотивацію. 

Я бачив як розвивається Valorant, він був мені цікавий, а CS:GO, як гра, була однакова. Я граю на Dust 2 з 2003 року і відтоді ця карта однакова для мене. В якийсь момент я зрозумів, що якось це не приносить такого задоволення, а в Valorant мені стало цікаво те, що сама ідея є гра, де є свіжість, зміни, нова мета, яка змінюється - це додаткові фактори, які дають тобі місце для креативу. У Valorant ти постійно живеш з ідеєю як постійно щось придумати і адаптуватись. Приємно що Riot Games як компанія, дуже класно займається своєю справою.  

Нещодавно в тебе був кол з Riot Games? Можеш поділитися якимись інсайдами? Чи є у компанії плани на Україну?

Плани на Україну є. Авжеж Riot Games багато чого не можуть робити саме через військовий стан, але добре, що ми вже є частиною східноєвропейського регіону, де у нас є турнір, ми можемо грати і гравці це бачать. Також деякі активності, які ми створюємо, часом будуть підтримані компанією - можливо навіть фінансово. 

Вони зацікавлені в популяризації, розвитку і підтримці гри, співпраці зі стрімерами, що б люди побачили, що це класний продукт. Якщо подивитись, як Valorant зростає в світі - це унікально, тому що ріст є глобальним. Він нереально-популярний в Азії, він нещодавно став офіційним в Китаї і там вже купа команд. 

Valorant дуже популярний в Океанії, Латинськії Америці і Туреччині. В арабському світі є ліга, яка розділяється на декілька регіонів. У них там свої заруби, багато клубів. Наприклад, в Каїрі проходив LAN з великою кількістю команд і $100 тис. призових. Це ми не говоримо про Північну Америку і Європу, де ця гра дуже популярна. 

Сама гра - це класний продукт, навколо якого можна збирати людей, який цікавий для молоді. Комусь цікаво грати і кайфувати від гри, яка змінюється, хтось навколо цього робить арт, музику або інші різні колаборації. Riot Games завжди випускає нові треки під апдейти, люди записують Tik Tok, працюють з ком’юніті. Це працює в усьому світі. Поки що українці цього не бачать, а я бачу зі сторони, як люди в різних країнах світу побудували собі ім’я і зробили кар’єру на Valorant. Це класний світ кіберспорту, який дає можливості, емоції і це дуже круто. Мені дуже хочеться, що б Україна стала частиною цього, що б наші гравці були в кращих командах, що б вони подорожували світом, заробляли і кайфували від процесу. 

Чи можемо ми розраховувати на LAN з Valorant в Україні після війни?

Думаю, що так. У нас є клуби, які зацікавлені в тому, щоб робити LAN-турніри по Україні. З деякими людьми ми навіть говорили, що б створити певну лігу, де будуть декілька клубів з декільких регіонів. Якщо такі розмови велись наприкінці цього літа, то я думаю коли це все закінчиться і прийдемо до більш спокійного стану розвитку, то ситуація покращиться. Моя основне завдання - допомагати українцям дізнатись про Valorant більше. 

Давай трохи поговоримо про економіку і статистику. Чи є в тебе інформація, скільки українців грає в Valorant на про рівні і як аматори? 

На жаль точно сказати не можу. Бачу, що все більше команд бере участь, більше гравців прогресують як гравці. Зараз складний час, блекаути. Дуже важко зібрати 5 людей в один і той же час. Попри це я бачу, що є інтерес і він збільшується. 

В Discord-сервері, який ми створили і ніяк не рекламували вже 1000 активних юзерів. Ми плануємо робити лігу гравців, де гравці можуть грати за невеличкі призи. Ми її вже тестуємо. Немало людей щось роблять для нас як волонтери. 

Бачу, що команд з’являється більше, але із-за складності з блекаутами поки що важкувато. На останніх європейських онлайн-турнірах з України було зареєстровано 8 команд. На локальних турнірах збиралось 25-30 команд. На першому топовому турнірі було 70+ команд. Також невеличкі стрімери, які грають і стрімлять Valorant, яких раніше дивилося по 15 людей, зараз дивиться по 50. 

Які перспективи у складу B8 по Valorant?

Гравці у них цікаві, склад мені подобається, але треба дивитися, як у них вийде втримати певну стабільність, бо Valorant це така гра, де командна гра набагато складніша, ніж в інших іграх. Є багато мікро-моментів, які треба проконтролювати. У CS:GO основні речі які змінюються, це те, як команди кидають гранати. Ти маєш під це адаптуватись, це створює свої мікротаймінги і свої мікромуви і тімплейні комбінації. 

В CS:GO 4 гранати, а в Valorant інша ситуація. Наприклад, треба розуміти як грати, коли Omen дає параною. Це тільки один маденький приклад. Якщо в команді класні співпадіння по гравцям, то вони можуть швидше до цього адаптуватися. 

Я бачу, що arch, який збирав це склад, добре розуміє гру, він добре управляє командою, але треба час і досвід. Я думаю вони точно можуть вийти в плей-офф, можливо зайти в трійку.  

В серпні минулого року з’явилася інформація, що NAVI планують відкрити академію з Валорант? Чи є в тебе якийсь апдейт? 

Наскільки я знаю, їх трохи підставила ситуація з Riot Games, які тоді випустили правила, в яких було вказано, що якщо у тебе є академка, то вона не може грати той же тип ліги який грає основний склад. Враховуючи систему, в який є інтернешнл ліга і Challengers і через цей турнір можна пройти в інтернешнл лігу, то навіть в Challengers не можна грати академці, якщо твоя команда вже грає в топовій лізі. Тобто, потенційно в лізі можуть бути 2 команди від одного клубу. Це буде конфлікт інтересів. 

У нас в FENNEL теж була академка і ми від неї відмовились, тому що поки що їм не буде де змагатись. Ходять чутки, що в майбутнього у Riot Games буде ліга для академій і буде сенс займатись академією. Із того, що я знаю, NAVI хотіли би займатися і розвивати молодих українців гравців, але в цьому немає сенсу. 

Чи є в тебе інформація які  інші українські кіберспортивні команди готують склади по Valorant?

Поки інфи немає. Вони мають побачити більш активний двіж: є турніри, є гравці, є постійний процес, в якому народжуються таланти. Скоріш за все українські кіберспортивні клуби на скороченому фінансуванні, тому відкриття нових дисциплін це завжди ризики. Як будь-який менеджмент вони розуміють, що зараз не найкращий час для ризику. 

Чи є плани звернутися до Maincast і WePlay, щоб разом розвивати україномовні трансляції по Valorant?

Таким великим організаціям цікаво працювати саме з Riot Games. Ми в Valorant Community ніяк не можемо на це вплинути. Всі компанії хочуть заробляти і їм потрібно зрозуміти як саме. 

Чи контактував Riot Games з цими компаніями? 

Думаю що ні. Riot Games зараз збирають інформацію по Україні, якого рівня і компетенції є люди і тд. Вони працюють над стратегією. Можливо, вони хочуть співпрацювати з великою студією, яка буде повністю висвітлювати Valorant в Україні, або вони думають, що вигідніше цей пустити бюджет на роботу зі стрімерами. Вони робили і так і так, в різних регіонах світу. Вони потроху дивляться і цікавляться українським ринком. 

Коли ви робити якийсь контент, робіть пост в Твіттері, додавайте тег valorantua, я вас тегну, що б вони побачили, що є двіж. Якщо є двіж, потрібно що б його бачили. Так почалося і з Valorant Community. Я нікого не знав. У мене була теорія, що мабуть є люди, яким це цікаво. Я створив відео про народження цього ком’юніті і процес пішов. 

Повертаючись до питання економіки, призові і зарплати в Valorant нижчі ніж в Dota і CS:GO? 

Насправді, не сильно. Я думаю середні європейські команди по Valorant в Challengers лізі заробляють так само, як середні команди по CS:GO. Думаю приблизно $2,000 - $3,000 в місяць на гравця, в різних регіонах. В топових клубах, які грають в інтернешнл лізі, може бути навіть мінімум зарплат - від $5,000. У мене таке враження. Найтоповіші гравці заробляють від $10,000. 

В Valorant Circuit непогані призові. Загалом менше, ніж в CS:GO, тому що менше турнірів і інша система і немає беттінгу. Riot Games контролюють свої процеси. Вони роблять свій турнірний цикл, який йде 9 місяців. Починаючи з жовтня ви можете відправляти заявки і робити свої турніри. Це роблять різні компанії, наприклад Red Bull. Наприклад, в Манчестері був турнір від Red Bull з призовими в $100,000. Якщо говорити про Valorant Circuit, там більші призові. 

В Champions класні призові, тому що там є своя система, де глядачі можуть придбати спеціальний skin bundle, де половина грошей піде на команди, а інша половина в призовий фонд. Минулого року було зібрано $19 млн., з яких половина пішла командам. Цього року $16 млн пішло командам. 

Які плани у Ukrainian Valorant Community по розвитку Valorant в Україні? 

  • Запустити лігу для гравців, де вони зможуть стабільно грати, заробляти невеликі гроші, пойнти і виходити в першу лігу, де будуть грати кращі українські гравці
  • Робити турніри і сприяти розвитку турнірів 
  • Кооперація з Riot Games по розвитку ком’юніті для того, що б у наших інфлюенсерів були ключ-коди для того, що б робити контент перед виходом патчу
  • Робити трансляції і зацікавлювати цією грою 

Я хочу показати гравцям перспективи цієї гри. 

Підписуйтеся на наш Telegram та Twitter, щоб бути в курсі останніх новин зі світу ігр і кіберспорту!

Останні новини

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Players —  це сучасне медіа про український та світовий кіберспорт. Про ігри, гравців та для гравців. 

Зроблено в Києві з ❤️
Для новин, колонок та подкастів — news@players.com.ua
Реклама та робота з партнерами — adv@players.com.ua

Антон Мазай (Видавець та Технічний Директор) — anton@players.com.ua
Олексій Харченко (Видавець та Головний Редактор) — alex@players.com.ua
Сергій Таран (Автор) — sergey@players.com.ua
© 2021-2024 Players. При використанні матеріалів сайту обов'язковою умовою є наявність гіперпосилання на сторінку розташування вихідної статті із зазначенням видання Players.