Андрій Яценко
  • В Саудівській Аравії пройде Esports World Cup з найбільшими призовими в історії кіберспорту 
  • Ріяд прийме Міжнародний Чемпіонат Світу з Кіберспорту (IESF)
  • Аравійці побудують ціле кіберспортивне місто-район поблизу Ріяду
  • Федерація Кіберспорту Саудівської Аравії прийняла фінали Global Games Riyadh від іншої міжнародної федерації GEF

Голосні заголовки новин з Близького Сходу вже нікого не дивують. Те, що раніше здавалося як якісь сенсації, а саме благодійний кіберспортивний онлайн турнір на $10 000 000 або двухмісячний оффлайн кібер-марафон Gamers8 з турнірами на $45 000 000 призових - тепер буденність. Не дивують й анонси усіх майбутніх турнірів з фіналами саме в Ріяді: від власних продуктів Saavy Group (Esports World Cup, ex-Gamers8), до усіляких фіналів національних та міжнародних федерацій (SEF, IESF, GEF) та навіть зупинок офіційних турнірів від видавців та розробників ігор (PMWI, PMRC, PGS2, і т.п.).

Бо тепер світовий кіберспорт належить саудитам.

І, власне, наразі це беззаперечний факт. Придбання ESL + FACEIT Суверенним Фондом Саудівської Аравії, шалені інвестиції та бездонні бюджети, вплив Саудівської Федерації Кіберспорту та Його Королівської Величності Принца Фейзала бін Бардара бін Султана, зокрема, лояльність видавців та розробників ігор, а також грандіозні плани по зміні сприйняття Саудівської Аравії у світі - все це змінило ландшафт кіберспорту стрімко та назавжди.

Небагато хто замислювався, але до недавнього часу кіберспортивну індустрію можно було б дуже умовно поділити на "комерційні" та "обслуговуючі" (або я б краще називав це "white-label" ) активності. Це максимально спрощений мною опис, але під "обслуговуючими" активностями я маю на увазі усі ті турніри, ліги, заходи, що проводять та прямо фінансують розробники ігор та видавці. Це саме офіційні програми League of Legends (LCS, LEC, LPL...), PUBG Mobile (PMPL, PMWI, PMSL...), PUBG (PGS, PNC...), Rainbow 6 (Six Invitational, Majors) і тому подібні власні продукти розробників. Вони це все фінансують за власний кошт, залучають спонсорів та турнірних організаторів, проводять тендери та дають багато роботи для безчісельної кількості підрядників, компаній та людей. Тим самим, створюючи свій прошарок кіберспортивного ринку та white-label бізнесу.

З іншого боку ми маємо "комерційні" активності - це заходи від приватних компаній, які самі розроблюють та фінансують свій продукт. Найвідоміший з таких Турнірних Організаторів - це ESL з їх серією турнірів IEM, ESL One, Pro League, Mobile Open. Або ж Blast, або Dota 2 мажори (хоча й не знаю, які супер-оптимісти й досі їх проводять та навіщо), або турніри від росіянських букмекерів, або той самий Gamers8 (тепер - Esports World Cup). Основна задача таких заходів - це генерування прибутку та чітка й зрозуміла бізнес модель. Тобто, ти знаєш скільки грошей ти витратиш на проведення заходів і розумієш, скільки плануєш заробити з плином часу з тих чи інших дохідних частин.

Приблизно так воно і працювало до приходу в кіберспорт саудитів. Видавці та розробники ігор проводили свої турніри, диктували свої умови та через тендери вибирали підрядників, турнірних організаторів, хто запропонує кращі умови. Комерційні турніри тестували різні бізнес-моделі та заробляли на вдалих проектах. Але ковід та "кіберспортивна зима" придушили усіх мертвонароджених та слабких, а вплив саудитів вбив конкуренцію.

Тому що тепер, коли весь кіберспорт зосереджений в Ріяді, немає ніякого сенсу вигадувати п'яте колесо навіть видавцям та розробникам ігор: куди зручніше та ще й, на додачу, вигідніше, проводити турніри саме там! Бо якщо раніше тобі треба було витратити X-суму грошей на івент, заплативши організатору, то зараз ці самі організатори самі пропонують тобі гроші або інші фінансові пільги. Пропозиція, від якої складно відмовитися, так? Наразі виглядає, що з Саудівською Аравією не мають нічого спільного тільки Riot Games, у той час як усі інші ігри широко представлені і на Esports World Cup, і на власних турнірах ESL, і навіть у пулі міжнародних федераційних змагань. Які ж, звісно, знову пройдуть саме в Ріяді.

Не дивує й те, що аравійці прибрали собі не тільки комерційні турніри, а навіть усю кагалу федерацій і їх заходів. Спочатку була частка Global Esports Federation, зараз International Esports Federation, якісь меморандуми про об'єднання, супер-дорогий та багатий турнір для міжнародних збірних Global Games Riyadh без призових, але з елітною організацією - ба, за усе платять шейхи, гуляємо! Якби було більше федерацій, то вони усі так само б належали та контролювалися зараз Саудівською Аравією, якби вона тільки поманила пальцем та довгим ріалом. Це все - план глобальної стратегії країни у сфері кіберспорту і, подобається нам чи ні, вона виглядає цілком зрозумілою та робочою. 

Саудівська Аравія і далі буде нарощувати свою кіберспортивну міць і робити все, що вона хоче. І не дивлячись на усі пручання та обурення різних ідейних персонажів, звинувачення в e-sportswashing (що по суті так і є), твіттер-маніфести, поодинокі бойкоти та спроби ігнорування нової реальності, у майбутньому слово "Ріяд" буде звучати все частіше і частіше.

Так що, ласкаво просимо в новий кібервсесвіт, влаштовуйтесь зручніше.

Андрій Xeo Яценко

Chief Strategic Partnerships - StarLadder

13 років професійного досвіду в індустрії кіберспорту, включаючи роботу в клубах (NaVi) та турнірних організаторах (ESL, StarLadder). Ділиться своїм досвідом та думками в авторському телеграм каналі «Куточок Троля».

Підписуйтеся на наш Telegram та Twitter, щоб бути в курсі останніх новин зі світу ігр і кіберспорту!

Останні новини

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Players —  це сучасне медіа про український та світовий кіберспорт. Про ігри, гравців та для гравців. 

Зроблено в Києві з ❤️
Для новин, колонок та подкастів — news@players.com.ua
Реклама та робота з партнерами — adv@players.com.ua

Антон Мазай (Видавець та Технічний Директор) — anton@players.com.ua
Олексій Харченко (Видавець та Головний Редактор) — alex@players.com.ua
Сергій Таран (Автор) — sergey@players.com.ua
© 2021-2024 Players. При використанні матеріалів сайту обов'язковою умовою є наявність гіперпосилання на сторінку розташування вихідної статті із зазначенням видання Players.